فارس دی پی آر پارچه‌های سه‌بعدی بافته‌شده از نخ شیشه تولید شد - فارس دی پی آر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، بومی‌سازی پارچه سه بعدی بافته شده از نخ شیشه توسط محققان یک شرکت دانش بنیان، ایران را در بین ۵ کشور سازنده ماشین آلات و تولیدکننده منسوجات پیشرفته در سطح جهان قرار داده است.

این پارچه‌ها در تعداد معدودی از کشورهای صنعتی، به عنوان یک فناوری سطح بالا شناخته می‌شود. اما در حال حاضر، فعالان فناور یک شرکت دانش بنیان پس از یک دهه، توانستند به بافت صنعتی این نوع پارچه دست یابند و آنرا ثبت اختراع کنند.

کاربردهای این محصول در صنعت ساختمان، حمل و نقل، راه، و ترابری، صنعت آب و فاضلاب، نفت و پتروشیمی، ساخت کانکس‌ها، اتاقک‌ها و پناه‌گاه‌های کامپوزیتی، سازه‌ها و مستحکم‌سازی آن‌ها، گلخانه‌های صنعتی، عمران و تاسیسات شهری، محافظت از دیواره‌های بتنی نمایان می‌شود.

قیمت پایین محصولات ایران‌ساخت موجب شده است تا کاربرد آن در امور ساختمانی و به ویژه کف و سقف ساختمان‌ها کاملاً موضوعیت داشته باشد.

همچنین با ویژگی‌های منحصر به‌فرد این محصول مانند سبکی و تحمل بار بسیار بالا، سهولت شکل‌دهی، عایق خوب صوتی، حرارتی، و رطوبتی، مقاومت در مقابل خوردگی و پوسیدگی، سرعت بالای اجرا، مقاوم در مقابل زلزله؛ کاهش شدید مصرف انرژی، زمینه تحولی در صنعت ساخت و ساز کشور فراهم شود.

عرضه این محصول در جهان کاملاً جدید است و عمر حضور پارچه های سه بعدی از بافت شیشه در بازار جهانی، از دو دهه فراتر نمی‌رود. حدود ۲۰ سال است که فناوری آن، در اختیار چند کشور معدود قرار دارد و این شرکت دانش‌بنیان، تنها دارنده اختراع و مجوز این محصول در ایران به شمار می‌رود.

بازار جهانی این محصولات تاکنون به واسطه قیمت بالای این محصول در دنیا بیشتر معطوف به کاربردهای خاص و سطح بالا مانند صنایع هوا-فضا و دریایی و زیرسطحی، بدنه هواپیماهای سبک رادارگریز و بدنه قایق‌های سبک و تندرو، پوشش برای زیر سطحی‌ها و ماهواره‌ها بوده است، اما با افزایش حجم تولیدات، کاربردهای آن به سایر صنایع بزرگ نیز تعمیم پیدا می‌کند.

قیمت پارچه‌های تولیدی این شرکت بر اساس نوع، معادل یک‌سوم تا یک‌چهارم رقبای خارجی آن است. بنابراین، بسیاری از کاربردهای پارچه‌های بافته‌شده از نخ شیشه به خصوص نوع سه‌بعدی آن که در خارج از ایران پر هزینه است، با استفاده از پارچه‌های تولیدی ایران‌ساخت بسیار باصرفه خواهد شد.

بخش ساختمان کشور با توجه به اخذ تاییدیه نظریه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همچنین انجام موفقیت آمیز پروژه‌های نمونه، خواهد توانست تقاضای گسترده‌ای را برای صفحات کامپوزیتی شرکت فراهم آورد. تنها در حوزه ساختمان سالانه بیش از سیصد هزار مترمربع تقاضا در این حوزه پیش‌بینی می‌شود که شرکت با توجه به دانش فنی خود کاملاً قادر به تامین آن است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.