فارس دی پی آر باز آمد بوی ماه شهریه! - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، روزنامه خراسان نوشت: اردیبهشت امسال رئیس سازمان مدارس غیر دولتی کشور اظهار کرد که در سال تحصیلی آینده برای شهریه‌های مدارس غیردولتی افزایش ۳۰ درصدی پیش بینی می شود که باید به تایید سازمان حمایت از مصرف کننده برسد.

افزایش شهریه مدارس غیر دولتی و قطعیت نداشتن آن موجب سردرگمی و نارضایتی والدین شده است. برخی خانواده ها از افزایش قیمتی ابراز نگرانی می کنند که ممکن است در توان اقتصادی آن ها نباشد. از سویی دیگر برخی مدارس هنگام ثبت نام هزینه ای بابت کلاس های فوق برنامه به صورت اجباری دریافت می کنند که منجر به افزایش قیمت شهریه ها می شود. موضوعی که از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان تخلف محسوب می شود اما آن چه در عمل انجام می شود، پولی است که از جیب والدین می رود.

اختلاف ۴ میلیون تومانی شهریه!

برای بررسی دقیق تر جزئیات از چند دبستان غیرانتفاعی در نقاط مختلف شهر قیمت شهریه ها را برای سال تحصیلی جدید جویا شدیم. مدارسی که در محدوده بولوار سجاد واقع شده بودند، ضمن این که مهلت ثبت نام شان تمام شده بود، قیمت شهریه را هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند. یکی از مدارس در محدوده احمدآباد قیمت شهریه را بر اساس سال گذشته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می کند که برای سال تحصیلی جدید احتمالا ۳۰ درصد هم به آن افزوده خواهد شد.

مدرسه ای دیگر در محدوده ملک آباد قیمت شهریه را علی الحساب پنج میلیون تومان اعلام و قید می کند مهلت ثبت نام پایه اول تمام شده است. مسئول ثبت نام درباره حضوری یا مجازی بودن کلاس ها می گوید:« تا اواخر مرداد که واکسن فرهنگیان را بزنند، حضوری یا مجازی بودن کلاس ها مشخص نیست. اگر مجازی باشد بعد از آن هماهنگ می کنیم که کلاس ها صبح باشد یا بعدازظهر».

مدرسه ای دیگر در محدوده سنایی قیمت شهریه را بر اساس سال گذشته سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام می کند که بعد از تصویب افزایش قیمت شهریه، مازاد آن را دریافت خواهد کرد. مسئول ثبت نام یکی از مدارس در محدوده فرامرز درباره قیمت شهریه می گوید:« میزان دقیق شهریه امسال هنوز برای ما ابلاغ نشده اما علی الحساب شهریه سال گذشته را می گیریم که چهار میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بوده است.

امسال به احتمال زیاد بر اساس بیانیه هایی که آموزش و پرورش می دهد، کلاس ها حضوری برگزار می شود. سال گذشته با وجود کرونا چهار ماه از سال حضوری بودیم. اگر هم مجازی باشد، کلاس ها همان شیفت صبح برگزار می شود». یکی از مدارس واقع در مطهری میزان شهریه را چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام می کند. دو مدرسه دیگر در محدوده طلاب میزان شهریه را سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان اعلام می کنند.

برگزاری کلاس ها، مجازی یا حضوری؟!

مسئول ثبت نام یکی از مدارس غیر دولتی در قاسم آباد درباره شهریه هاخاطر نشان می کند:« شهریه امسال ما علی الحساب پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و هنوز بخشنامه برای شهریه امسال نیامده است، اما قطعا درصدی اضافه خواهد شد». وی درباره چگونگی برگزاری کلاس ها می گوید:« به احتمال زیاد امسال کلاس ها حضوری برگزار می شود. برگزاری کلاس های مجازی هم بستگی به وضعیت کرونا دارد.

اگر وضعیت قرمز باشد، کلاس ها کاملا مجازی است، اگر هم وضعیت زرد باشد غیر از کلاس های آنلاین، در صورت تمایل، دانش آموزان دو روز در هفته می توانند در مدرسه حضور داشته باشند. برای دوره اول یعنی دانش آموزان کلاس های اول، دوم و سوم، کلاس های آنلاین ما بعدازظهر برگزار می شود به دلیل این که دانش آموز برای شرکت در کلاس های مجازی نیاز به حضور والدین دارد اما برای دوره دوم یعنی دانش آموزان کلاس های چهارم، پنجم و ششم کلاس ها صبح برگزار می شود».

این در حالی است که مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان اظهار می کند در صورت برگزاری کلاس ها به صورت مجازی، ساعات برگزاری آن در کلیه مدارس باید به صورت هماهنگ در شیفت صبح باشد.

دریافت اجباری هزینه کلاس های فوق برنامه هنگام ثبت نام

مسئول ثبت نام یکی از مدارس در محدوده فکوری درباره قیمت شهریه ها می گوید:« سال گذشته چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میزان شهریه بوده است، اما امسال پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت شهریه دریافت می کنیم. البته این افزایش قیمت به دلیل هزینه کلاس های فوق برنامه است».

او در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام در کلاس های فوق برنامه اجباری است،خاطر نشان می کند:« بله، مدرسه ما چون پرورشی است اصرار داریم این مجموعه را با هم داشته باشیم.

امسال هم به نظر می رسد کلاس ها حضوری برگزار شود چون مدارس دیگر به دانش آموزان لباس فرم می دهند». در حالی که کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان اظهار می کند دریافت هزینه برای کلاس های فوق برنامه هنگام ثبت نام تخلف محسوب می شود.

برای اطلاع از میزان شهریه های سال تحصیلی جاری و جزئیات مربوط به آن با “حسن امیری”، کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان گفت و گو کردیم.

هنوز میزان شهریه در سال تحصیلی جدید به استان ابلاغ نشده است

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان درباره چرایی متفاوت بودن میزان شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید می گوید: ما ۱۳ شاخص داریم که بر اساس آن ها شهریه دریافت می شود.

ساعات آموزش در هفته بر اساس مقطع تحصیلی، ظرفیت دانش آموزی، میانگین پرداختی دبیران، تعداد ماه های حقوق و مزایای پرداختی به مدیر و دبیران، تعداد معاون، تعداد عوامل اجرایی دیگر به غیر از مدیر و معاون، مجموع روزهای بیمه نیروهای آزاد در یک ماه، تعداد دانش آموزان سال جاری به تفکیک پایه، تعداد کلاس های دایر، متراژ ساختمان مدارس، اجاره بهای ماهیانه فضای آموزشی، سرانه دیگر هزینه های آموزشی و پرورشی و … از مجموعه مواردی است که در میزان شهریه تاثیر دارد.

وی درباره قیمت شهریه های سال گذشته در مقطع دبستان می گوید: میزان شهریه ها در مقطع دبستان به طور میانگین سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان، حداقل آن یک میلیون و ۸۳۶ هزار تومان و حداکثر شهریه دبستان در سال گذشته هشت میلیون و ۴۵۵ هزار تومان بوده است.

توقف فعالیت ۵۸۷ مرکز آموزشی غیر دولتی در سال گذشته

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان درباره تعداد مراکز غیر دولتی که سال گذشته فعالیت خود را متوقف کردند، می گوید: فعالیت ۴۳۷ پیش دبستانی، ۳۱ مدرسه در مقطع دبستان، ۳۴ مدرسه در مقطع متوسطه، ۴۲ مرکز علمی آزاد و ۴۳ مرکز زبان خارجی در سال گذشته متوقف شده است. در مجموع فعالیت ۵۸۷ مرکز آموزشی غیر دولتی متوقف شده است، البته این آمار مجموعه هایی است که خودشان توقف فعالیت شان را به اعلام کردند.

وی افزود: درخصوص تعداد دانش آموزان مدارس غیر دولتی هم، در بعضی مدارس کاهش و در بعضی افزایش داشتیم. در سال گذشته به طور تقریبی ۱۴۰ هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی استان مشغول تحصیل بودند. روی هم رفته نسبت به سال ما قبل آن ریزشی در تعداد دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی نداشتیم، اما در مراکزمان توقف فعالیت داشته ایم.

وی درباره تخلفات شهریه های مدارس اظهار می کند:« اگر اولیا درباره شهریه شکایت داشتند، ما پیگیری می کنیم و در صورت محرز شدن تخلف با آن ها برخورد خواهیم کرد. امسال در این باره هنوز چیزی به ما گزارش نشده است».

امیری در پاسخ به این سوال که در صورت غیر حضوری بودن آیا شهریه کاهش خواهد یافت یا خیر، می گوید:« اگر مدارس غیر حضوری هم باشد، در شهریه تاثیری نخواهد داشت. چون هزینه ها ثابت است، ضمن این که افزایش اجاره بها وجود داشته است. سال گذشته شهریه حداکثر ۲۹ درصد افزایش داشته، در حالی که اجاره بها تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود».

دریافت اجباری هزینه کلاس های فوق برنامه هنگام ثبت نام تخلف است

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان درباره هزینه اجباری کلاس های فوق برنامه در هنگام ثبت نام می گوید:« کلاس های فوق برنامه اختیاری است و انجمن اولیای مدرسه باید درباره برگزاری آن تصمیم گیری کنند. مدارس چنین اجازه ای را ندارند و باید روال قانونی آن طی شود. به این ترتیب که انجمن اولیا پیشنهاد می دهد، شورای نظارت ناحیه شهرستان تصمیم می گیرد و بعد از آن برای برگزاری آن اقدام می شود. در غیر این صورت تخلف خواهد بود و باید به ناحیه اعلام شود».

امیری درباره مصوبه استرداد شهریه خاطر نشان می کند:« اگر فرد قبل از شروع سال تحصیلی از ثبت نام منصرف شود، ۵ درصد شهریه و اگر قبل از نیمه اول سال تحصیلی از ثبت نام انصراف دهد، ۵۰ درصد شهریه برگشت داده خواهد شد، اما پس از آن مبلغی برگشت داده نمی شود».

کلاس ها در صورت مجازی بودن باید در نوبت صبح برگزار شود

روابط عمومی آموزش و پرورش استان نیز درباره چگونگی برگزاری کلاس ها در سال تحصیلی جدید اعلام کرد: « با نزدیک شدن به سال تحصیلی امیدواریم کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود. با توجه به مقدماتی که برای تزریق واکسن معلم ها انجام شده است، پیش بینی می شود مدارس به صورت حضوری برگزار شود.

در صورت حضوری بودن هم قوانین درباره پروتکل ها بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی کرونا خواهد بود و کلاس ها به صورت مجازی با یک برنامه و زمان بندی مشخص ارائه خواهد شد. شایان ذکر است در مدارس دولتی، مدارس دولتی هیئت امنایی و مدارس غیر دولتی تمام این فرایندهای خارج از برنامه درس ملی، به صورت اختیاری است و اجباری وجود ندارد. خانواده ها در صورت شکایت می توانند به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنند».

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 99 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 5 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها