فارس دی پی آر بررسی ۴۰ پرونده کودک آزاری در لرستان - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، حمیدرضا نظیفی امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته ۴۳ هزار و ۱۳۴ پرونده به پزشکی قانونی استان وارد شده که از این تعداد ۳۹ هزار و ۵۲۳ مورد مربوط به معاینات سرپایی، هزار و ۶۴۲ پرونده مربوط به معاینات اجساد، هزار و ۵۷۲ پرونده مربوط به آزمایشگاه و ۳۹۷ مورد نیز مربوط به کمیسیون‌ها است اظهار داشت: بیشترین آمار این پرونده‌ها مربوط به خرم آباد و کمترین آن مربوط به سلسله است.

معاینه ۱۶۴۲ جسد در لرستان

وی عنوان کرد: همچنین در این مدت هزار و ۶۴۲ جسد معاینه شده که بیشترین این معاینات جسد مربوط به خرم آباد و کمترین آن نیز مربوط به سلسله است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های وارده به پزشکی قانونی مربوط به معاینات سرپایی است افزود: در این راستا این فرهنگسازی صورت گیرد که مردم پزشکی قانونی را فقط به چشم معاینات جسد نگاه نکنند، این امر موجب می‌شود که در اختصاص تجهیزات و امکانات به استان با مشکل مواجه شویم.

نظیفی تصریح کرد: کمتر از سه درصد حجم معاینات پزشکی قانونی مربوط به اجساد است، ۹۰ درصد معاینات ما مربوط به پرونده‌های سرپایی است و این در حالیست که بیش از ۴۰ نوع خدمت از سوی پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.

بررسی بیش از ۱۵ هزار پرونده نزاع

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های ما کاملاً مجهز است و بیشترین اعتبارات را برای این آزمایشگاه‌ها هزینه می‌کنیم ادامه داد: کل پرونده‌های نزاع در سال گذشته در استان ۱۵ هزار و ۴۰۶ مورد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با تاکید بر اینکه از این تعداد ۱۵ هزار و ۲۵۲ مورد واقعی و حقیقی بوده است گفت: ۸۴ مورد غیر منازعه و ۷۰ مورد هم مخلوطی از منازعه و غیر منازعه بوده است.

نظیفی گفت: ۴۰ درصد از پرونده‌های معاینات پزشکی قانونی مربوط به مصدومان ناشی از نزاع است.

ثبت ۴۱ مورد پرونده تصادفات ساختگی

وی با اشاره به پرونده‌های مصدومان ناشی از تصادف در استان طی سال گذشته عنوان کرد: هفت هزار و ۸۸۸ پرونده در این رابطه تشکیل شده که از این تعداد هفت هزار ۸۲۵ مورد از آنها تصادفات حقیقی، ۴۱ مورد تصادفات ساختگی و ۲۲ مورد نیز مخلوطی از تصادفات ساختگی و حقیقی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ درصد از پرونده‌های سرپایی ما مربوط به معاینات ناشی از نزاع و تصادفات است که قابل پیشگیری هستند بیان داشت: دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و… می‌توانند در این رابطه ورود پیدا کنند.

آمار بالای مسمومیت‌های دارویی و مواد مخدر در لرستان

نظیفی با بیان اینکه ما در بحث مسمومیت‌های دارویی و ناشی از مصرف مواد مخدر متأسفانه در لرستان مشکل داریم ادامه داد: رتبه لرستان در این رابطه بالا است و جای کار برای این دو موضوع به خصوص مسمومیت دارویی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اجسادی که ناشی از مسمومیت دارویی و مواد مخدر به سیستم ما ارجاع شده‌اند نسبت به سایر استان‌ها بالا است، عمده این موارد نیز مربوط به خودکشی است و نیازمند کار فرهنگی هستیم.

بررسی پرونده ۳۶ مورد غرق شدگی

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار غرق شدگی در استان افزود: در سال گذشته ۳۶ جسد در این رابطه بررسی کرده‌ایم که این عدد نسبت به سال ۹۸ که ۴۷ جسد بوده، حدود ۲۳.۴ درصد کاهش یافته است.

نظیفی بیان داشت: در بحث غرق شدگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دو فوتی داشته‌ایم گفت: این عدد در کشور ۱.۱ نفر است و آمار در لرستان از سطح کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به فوتی‌های ناشی از حوادث کار در استان نیز گفت: ۱۴ جسد در این رابطه طی سال گذشته بررسی شده است، این عدد در سال ۹۸، ۲۸ جسد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تصریح کرد: در این رابطه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، هشت دهم جسد بررسی شده و این عدد در کشور ۲.۲ درصد است.

نظیفی گفت: پایین بودن آمار در این رابطه به دلیل نبود اشتغال در استان است.

ثبت ۴۰ پرونده کودک آزاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع همسر آزاری در استان طی سال گذشته گفت: در این رابطه آمار استان خیلی جزئی از سال ۹۸ بیشتر شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نسبت به نرم جامعه، آمار همسر آزاری در استان نسبت به نرم جامعه بالاتر است.

نظیفی با بیان اینکه نرم جامعه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹۵ نفر بوده و این در حالیست که این عدد در لرستان ۹۸ نفر است ادامه داد: البته همه همسر آزاری‌ها به ما ارجاع داده نمی‌شود و خودشان و ریش سفیدان این موضوع را حل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بحث کودک آزاری نیز طی سال گذشته نسبت به سال ۹۸ مقداری افزایش را داشته‌ایم گفت: تعداد معاینات کودک آزاری ما به ازای هزار ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نسبت به نرم جامعه کمتر است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان بیان داشت: در سال ۹۸ تعداد پرونده‌های کودک آزاری در استان ۳۱ مورد بوده و این عدد در سال ۹۹، ۴۰ نفر بوده است.

تهیه ۴۴۰۰ پروفایل ژنتیکی زندانیان

نظیفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چند سالی است که بحث تعیین پروفایل ژنتیکی زندانیان را در استان شروع کرده‌ایم افزود: از سال ۹۶ این امر شروع شده است و در این سال از ۶۰۰ پروفایل ژنتیکی از زندانیان گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه این عدد در سال ۹۷، هزار و ۵۰۰ نفر، در سال ۹۸، هزار و ۲۰۰ نفر و ۷۰۰ نفر در سال ۹۹ بوده است گفت: در مجموع با احتساب ۴۰۰ نفر طی امسال، پروفایل ژنتیکی چهار هزار و ۴۰۰ زندانی را احصاء کرده‌ایم.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان بیان داشت: غیر از زندانیان به دنبال این هستیم که پروفایل ژنتیکی مسئولان، خبرنگاران و… را تهیه کنیم و در بانک ژنتیکی ایرانیان بارگذاری کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 269 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 6 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها