فارس دی پی آر تولید آمونیاک سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای - فارس دی پی آر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا ادعا می‌کنند پیشرفت مهمی در جهت تولید آمونیاک سبز داشته‌اند که موجب حذف فرایند آلودگی آفرین هابر- بوش برای تولید آمونیاک شده و حذف تقریباً دو درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی، که به همین علت تولید می‌شود را ممکن می‌کند.

آمونیاک یکی از پر تولیدترین مواد شیمیایی صنعتی در جهان است و وجود آن برای جامعه امروزی به طور کامل حیاتی است. در حال حاضر، آمونیاک بیشتر به عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شود، اما در ساخت پلاستیک، الیاف، مواد منفجره، داروسازی و سایر حوزه‌ها نیز کاربرد دارد.

صنعت آمونیاک در جهان سالانه بیش از ۲۳۰ میلیون تن آمونیاک تولید می‌کند و ممکن است با تشدید رقابت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تقاضا برای این محصول افزایش یابد. آمونیاک تا بدان حد انرژی ذخیره می‌کند که به عنوان سوخت سبز با چگالی بالا برای بخش‌هایی مانند کشتیرانی و هوانوردی که به سختی کربن زدایی می‌شوند، قابل استفاده است.

تقریباً تمام آمونیاک تولید شده امروزه با استفاده از چرخه هابر-بوش ساخته می‌شود. گاز متان طبیعی برای تولید هیدروژن استفاده می‌شود و به ازای هر ۱.۱ تن هیدروژن، شش تن دی اکسید کربن آزاد می‌شود. سپس این هیدروژن با نیتروژن اتمسفر واکنش نشان داده و آمونیاک تولید می‌شود. در این روند گاز طبیعی زیادی مصرف می‌شود تا گرما و فشار لازم برای واکنش شیمیایی به دست آید.

این روند نه تنها منجر به انتشار بیش از ۱.۸ درصد از گاز دی اکسید کربن جهان می‌شود، بلکه عامل آلودگی آب‌های زیرزمینی به نیترات نیز هست و مقادیر زیادی از گازهای اکسید نیتروژن خطرناک و متان را وارد جو زمین می‌کند. در نتیجه کنار گذاشتن فرایند هابر – بوش به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی می‌کند. محققان دانشگاه موناش راهی پیدا کرده‌اند که گاز طبیعی را به طور کامل از معادله تولید آمونیاک حذف کنند و استفاده از این روش در دمای اتاق و با سرعت و کارایی بالا ممکن است.

فرایند یادشده مشابه با روش الکترولیز آب برای تولید هیدروژن است و بدین منظور از الکترولیت‌هایی حاوی نیترید لیتیوم (Li۳N) و نیز از یون‌های هیدروژن و پروتون استفاده می‌شود. همچنین فسفونیوم نمک‌ها می‌توانند به عنوان حامل‌های پروتون عمل کنند تا آمونیاک را به شیوه‌ای بسیار کارآمد تولید کنند. محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند این فرایند را تجاری سازی کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 100 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 30 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها