فارس دی پی آر راهنمای کلی قبل از خرید رنگ روغنی | شرکت رانا کیمیا فام - فارس دی پی آر

رنگ روغنی به عنوان یکی از با کیفیت ترین محلول های رنگ ساختمانی است که می تواند در پایان کار زیبایی خاصی را به سطوح ببخشند. پوشش های درخشنده و براقی که توسط رنگ های روغنی ایجاد می شود سبب آن خواهد شد که برای کاربری های مختلف از قبیل سطوح داخلی و خارجی، درب و پنجره، کابینت ها ، مبلمان، تزئینات منزل مورد استفاده قرار گیرند. رنگ روغنی را در اغلب اوقات تحت عنوان رنگ آلکیدی (alkyd paint) یا رنگ های پایه حلال (solvent based paint) نیز می شناسند.

با توجه به مواد و متریال آلی که در ترکیبات رنگهای روغنی استفاده می شود طبیعتاً دارای مقادیر افزون تری از ترکیبات آلی فرار VOC هستند که سبب می شود پس از میکس کردن و اعمال روی سطوح دیواری یک بوی سنگین شیمیایی را از خود به اطراف ساطع کنند. رنگ روغنی آلکیدی به همین دلایل مذکور و وجود مقادیر بالای مواد آلی می توانند یک خطر و ریسک بالقوه ای را برای افرادی که آن ها را در زمان مرطوب یا تر بودن روی سطوح قرار می دهند ایجاد کنند که مضاف بر آن همان اثرات را نیز بر محیط زیست می توانند داشته باشند.

از طرفی کلیه شرکت هایی که در زمینه ی تولید محصولات رنگی فعالیت می کنند همواره سعی بر آن دارند تا با ارائه ی مجموعه ای از فرمولاسیون های پیشرفته ترکیباتی را تولید کنند که از نظر سازگاری با محیط پیرامون در درجه ی بالایی قرار بگیرند. این عوامل تنها در زمان مرطوب بودن رنگ روغنی بروز می کند بطوریکه بعد از خشک شدن کاملا از بین می روند اما در تمام فرآیندهای پوشش دهی استفاده از ماسک تنفسی و لباس مخصوص از اولویت های شروع کار می باشد.

مقایسه رنگ روغنی و رنگهای پایه آب

رنگ روغنی از برخی جوانب کیفی و کمی تفاوتهای محسوسی را با رنگ های پایه آب دارند. در اکثر رنگهای روغنی یا آلکیدی ، حلال های شیمیایی از قبیل ترکیبات الکلی اغلب به عنوان رقیق کننده و تینرها قلمداد می شوند. به طور کلی تینرها سبب افزایش سرعت جریان رنگ و همچنین قدرت پوشش دهی آن ها می شود و از این طریق می توان در یک حجم محدود یک مساحت گسترده را رنگ آمیزی کرد.

در مقابل رنگ های پایه آب ، همان طور که از نامشان مشخص است از سیال آب به عنوان رقیق کننده استفاده می کنند و مکانیزم عملکردی آن ها با رنگ روغنی بسیار متفاوت است زیرا هنگامی که روی سطح قرار می گیرند از طریق تبخیر حلال آب به خشکی کامل دست پیدا می کنند.

از دیگر تفاوت های رنگ روغنی با رنگ های پایه آب بایندرها (binders) و یا ماده ی چسبناک است که می تواند تأثیر مستقیمی بر میزان درخشش و براقیت و همچنين انعطاف‌پذیری محلول ها بگذارد. در مورد رنگ های روغنی این بایندرها غالباً برگرفته از رزین های مصنوعی و یا برخی دانه های روغنی از قبیل کتان ها هستند که علاوه بر افزایش سطح چسبندگی، زیبایی پایان کار را نیز دو چندان می کنند، لذا شما می توانید با مطالعه ی مقاله ی رنگ نما اطلاعات بیشتری را در مورد ساختار ظاهری پوشش های رنگ بدست آورید. در مورد رنگ های پایه آب از ترکیبات لاتکس (latex) به عنوان بایندر استفاده می کنند که اغلب منجر به افزایش کیفیت رنگ خواهند شد.

فواید و مزایای رنگ روغنی آلکیدی

رنگ روغنی آلکیدی مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و یا برخوردهای خفیف دارند و از این جهت اگر تحت تأثیر اجسام سخت و نوک تیز قرار نگیرند می توانند در یک بازه ی طولانی دوام خود را حفظ کنند.

فارغ از اینها رنگ های روغنی پس از خشک شدن کامل دافع رطوبت هستند و غالباً در مقابل سیالات نفوذ ناپذیر می باشند لذا این خاصیت باعث می شود تا فرآیند تمیزکاری سطوح سهل و آسان شود. شما می تواند رنگ روغنی را بنا به ارائه ی جلوه های بصری خیره کننده در راهروها و حتی اتاق کودکان نیز بکار بگیرید. از طرفی قابلیت بکارگیری در حمام و آشپزخانه را دارند.

رنگ روغنی ذاتاً لک پذیر نیست و یک درخشش یکنواخت و بدون سایه را روی سطوح فراهم می کند و مهمتر از آن با توجه به استفاده ی وسیع دارای قیمت بسیار مقرون به صرفه ای نیز هستند زیرا آن ها اغلب در سطوح دیواری منازل و به طور کلی بناهای مسکونی و تجاری استفاده می شود و عمدتاً در مکان های کم تنش بهترین عملکرد را از خود ارائه می دهند اما می توان حتی در نواحی صنعتی نیز در مواردی بکار برد که ماندگاری آن به شرایط محیط بستگی دارد.

آنچه که شرکت رانا کیمیا فام را منحصر به فرد کرده است

شرکت رانا کیمیا فام در این بازه ی طولانی مدت از زمان شروع فعالیت تا به امروز توانسته است، مجموعه ای از متخصصین متبحر و کاردان را در جهت افزایش سطح دانش مجموعه، به منظور تشخیص و بکارگیری بهترین فرمولاسیون محلول های رنگی به خدمت بگیرد چرا که اعتقاد ما بر این است که بهره گیری از دانش روز دنیا می تواند به مراتب سطح کیفی انواع محصولات رنگی خصوصاً رنگ روغنی را بهبود بخشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 184 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.