فارس دی پی آر سوخت زیستی توسعه می‌یابد - فارس دی پی آر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سوخت زیستی نوعی از سوخت است که از منابع زیست ‌توده یا بیومس‌ به وجود می‌ آید. این به آن معناست که ماهیت سوخت زیستی به گیاهان برمی‌ گردد و همین امر موجب تجدیدپذیر بودن آن می‌ شود.

منبع اصلی انرژی در زیست ‌توده‌ها انرژی خورشید است که طی فرآیند فوتوسنتز در گیاه ذخیره می‌ شود. این انرژی ذخیره شده در گیاهان و زیست ‌توده‌ ها ‌می‌ تواند طی فرایندهای مختلف حرارتی، تبدیل شیمیایی و تبدیل بیوشیمیایی به انرژی قابل استفاده برای انسان تبدیل شود.

بحران انرژی و آثار زیست ‌محیطی آن اقبال عمومی کشورها به استفاده از سوخت‌های فسیلی را کم کرده است و دولت‌ ها به سمت تولید و صنعتی کردن سوخت‌ های زیستی در حال حرکت هستند. سوخت‌ هایی که به صورت جامد، مایع و گاز می ‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ضرورت استفاده از این سوخت‌ ها، به اندازه ای است که علاوه بر حفظ محیط زیست، با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور، کمک موثری به مسئولان در زمینه کنترل مصرف سوخت‌ های فعلی خواهد کرد.

اگرچه بالغ بر ۷۰ سال است که کشورها به سمت توسعه این نوع سوخت و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی رفته اند اما زمینه های بهره وری این سوخت در کشور هنوز با آن شرایط آرمانی فاصله بسیاری دارد.

از آنجایی که ذخیره سوخت های فسیلی کشور از جمله نفت، سالانه در حال کاهش است و این وضعیت، آینده سال های دور کشور را با مشکلات بسیاری مواجه می سازد اهمیت استفاده از این سوخت ها را بیشتر می کند.

از همین رو، توسعه سوخت های زیستی، علاوه بر کاهش آلودگی هوای شهرها، زمینه را برای آینده اقتصادی بهتر فراهم کرده و پشتوانه صرف به نفت را کاهش می دهد.

همچنین سبب می شود تا مصرف سوخت در کشور روند بهینه ای را در پیش بگیرد چرا که در حال حاضر ایران یکی از کشورهایی با مصرف سوخت و انرژی بسیار بالایی است که این شاخص نمی تواند با رشد اقتصادی، توسعه برنامه های حافظ محیط زیست و روند توسعه کلان کشور هم راستا باشد.

ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از حامیان توسعه و ترویج استفاده از سوخت‌های زیستی در کشور است تا با مجموعه ای از فعالیت ها، زیان های جبران ناپذیر سوخت‌های فسیلی روی اقتصاد کشور، سلامت انسان و محیط زیست را کاهش دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 30 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها