فارس دی پی آر مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افتتاح شد - فارس دی پی آر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: پرداختن به موضوع کیفیت هوا و تغییر اقلیم یک موضوع مبتلا به ملی و بین المللی و یک دغدغه جهانی است.

وی با اشاره به پیشتازی دانشکده بهداشت و ایمنی در راه اندازی این مرکز تحقیقات گفت: تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا دارای جنبه های متفاوتی است و صرفا به ابعاد بیولوژیک منحصر نمی شود، بلکه می تواند ابعاد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی را در برگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا یک معضل بسیار مهم است که پرداختن به آن نیاز به یک نگاه جامع الاطراف و همکاری بین سازمانی و تدوین استراتژی های دانشگاهی و بین المللی دارد.

وی این مرکز تحقیقات را یک مرکز تحقیقاتی کاربردی دانست که بروندادهای پژوهشی و فناورانه آن در راستای رفع نیازهای اجتماعی و حوزه سلامت و کاربردی است و حمایت از این مرکز تحقیقات را یک حمایت راهبردی در دانشگاه و ایجاد یک فرهنگ و الگو ذکر کرد تا مراکز تحقیقات بتوانند دغدغه مند باشند و مواضع ملی را شناسایی کرده و راهکار ارایه دهد.

زالی پذیرش مسئولیت این مرکز توسط دکتر محسنی بندپی، تجارب گران سنگ علمی، اجتماعی و اجرایی وی را درون مایه بسیار مهمی برای پیشران این مرکز برشمرد و با تاکید بر لزوم معرفی این مرکز در سطح دانشگاهی و ملی خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی بسیار وسیع، بسیط و متنوع است و همه دستگاه های مختلف کشور به نوعی به این مرکز مربوط هستند.

به گفته وی تغییرات اقلیمی صرفا به حوزه بهداشت و درمان منحصر نمی شود و می تواند در ایجاد تکانه های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی موثر باشد. پیش بینی می شود در سالهای آتی حجم بالایی از تغییرات اجتماعی اقتصادی امنیتی و ژئوپلتیکی منتج از تغییرات اقلیمی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مبنای بسیاری از مخاطرات زیست محیطی را تغییرات اقلیمی دانست و تغییرات اقلیمی را یک ریسک فاکتور جدید جهانی برشمرد که متاسفانه بسیاری از ظرفیت های دفاعی و تدافعی بشر را به چالش کشیده و پرداختن به آن بسیار مهم است.

برقراری ارتباط با سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ظرفیت تجهیزات آزمایشگاهی جهانی، برگزاری دوره های کوتاه مدت مجازی و راه اندازی پژوهشکده برخی از موارد مطرح شده توسط زالی در این مراسم بود.

وی از همکاری رییس و اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی در راه اندازی مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیم تقدیر کرد.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم با اشاره به دیدگاه دانشگاه نسل سوم به تحقیقات مولد ثروت تاکید کرد و دانشگاه نسل سوم را ارایه دهنده خدمات محصول و ثروت و دارای اقتصاد خودگردان برشمرد.

دکتر اسلامی رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی به بیان توضیحاتی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی فاز اول این مرکز تحقیقات پرداخت و درخصوص فاز دوم پروژه، رسالت مرکز، تعداد اعضای هیئت علمی و لزوم راه اندازی پژوهشکده و تجمیع مراکز تحقیقاتی نیز مطالبی را بیان کرد.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی نیز ضمن بیان توضیحاتی درخصوص ضرورت راه اندازی این مرکز به تحولات چشمگیری که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سالهای اخیر صورت گرفته است اشاره کرد و از تلاش های دکتر زالی در راستای کنترل و مدیریت بیماری کرونا در پاندمی این بیماری منحوس تقدیر کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها