فارس دی پی آر مشکلات اقتصادی سد راه تولید شبه اندام‌های بدن در آزمایشگاه - فارس دی پی آر

دکتر پروانه افشاریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که در این پژوهشگاه اجرایی می‌شود، پروژه ارگانوئید یا تولید شبه اندام‌های مغز است، گفت: این پروژه خاتمه یافته اما تعدادی از پروژه‌های تکمیلی با این طرح در حال انجام هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به ارگانوئیدهایی که تاکنون توسط محققان پژوهشگاه رویان به تولید رسیده، افزود: شبه اندام‌های کبدی، قلبی و اندومتریوز نیز علاوه بر شبه اندام مغز در پژوهشکده سلول‌های بنیادی این پژوهشگاه تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از ارگانوئیدها می‌توان تحقیقاتی در زمینه تکوین هر یک از شبه اندام‌ها در دوران جنینی انجام داد گفت: همچنین امکان مطالعه بیماری‌های لاعلاج مربوط به هر یک از اندام‌های مغزی، کبدی نیز با استفاده از شبه اندام‌ها امکان پذیر خواهد شد. این شبه اندام‌ها مشابه اندام‌های بدن انسان هستند که در ابعاد کوچک و مینیاتوری و در محیط آزمایشگاه تولید شده‌اند.

افشاریان گفت: این تحقیقات به منظور استفاده از سلول‌های بنیادی جهت تولید سلول بالغ‌تر انجام می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانیم مدلی برای توسعه داروسازی داشته باشیم این دسته از تحقیقات را به نتیجه رسانده‌ایم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه استفاده از این ارگانوئیدها برای پزشکی بازساختی و نظایر آن کاربرد دارند، گفت: ارگانوئید مغز در شناخت بیماری‌هایی مانند اتیسم، پارکینسون، آلزایمر، میکروسفالی، تاثیر ویروس‌های مانند زیکا و کووید در روند تکوین مغز کاربرد دارد. همچنین از ارگانوئید مغز در زمینه شناخت تاثیر الکل و مواد مخدر روی مغز و مطالعه علوم شناختی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روند رشد مغز در زمانی که جنین شکل می‌گیرد نیز از جمله موارد کاربرد این پروژه است، گفت: در واقع برای بررسی بخش‌هایی از عملکرد مغز که برای ما ناشناخته هستند می‌توانیم از شبه اندام‌های مغزی کمک بگیریم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان در خصوص شبه اندام پانکراس گفت: اکنون در خصوص بررسی دیابت و سرطان تحقیقاتی روی پانکراس تولید شده در آزمایشگاه در حال انجام است.

افشاریان اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که داریم روی تحقیقاتی متمرکز شده‌ایم که به آن نیاز داشتیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز تقریباً این مطالعات شبه اندام‌ها را به حداقل رساندیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها