فارس دی پی آر ۱.۵ میلیارد تن ذخیره جدید مس ‌اکتشاف شد - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، اردشیر سعدمحمدی عصر پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: یک میلیارد تن ذخیره جدید مس در پایان سال ۱۴۰۰ در منطقه سریدون به کشور تقدیم خواهیم کرد و هم اکنون بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت ملی مس نیز درحال اجراست.

وی ادامه داد: امیدواریم ظرف چهار سال آینده شرکت صنایع ملی مس ایران جزو ۱۰ شرکت برتر تولید کننده مس جهان قرار گیرد و درآمد آن به افزون بر چهار و نیم میلیارد دلار در سال ارتقاء یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: سه طرح کنستانتره در پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که با آن‌ها بیش از ۳۰ درصد به ذخایر و میزان تولید کنستانتره فلز مس کشور اضافه خواهد شد.

سعدمحمدی افزود :‌۲ طرح جدید در امروز به مناسبت روز صنعت و معدن افتتاح شد، طرح اول ذخیره اسید سولفوریک است که در بندرعباس قرار دارد و برای آن نزدیک به ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای این طرح هشت مخزن با ظرفیت ۱۱۷ هزار تن ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن دار و ۲۰۰ واگن ایزوتانک ساخته شده و افزون‌بر پنج کیلومتر ریل گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: چهار و هفت دهم کیلومتر خط انتقال اسید برای صادرات اسید سولفوریک برای صادرات به اقصی نقاط جهان در این منطقه ایجاد شده است و برای زنجیره بعدی برنامه ریزی شده تا بتوان اسید سولفوریکی که در منطقه سرچشمه و خاتون آباد را با سرمایه گذاری جدید ۱۰۰ میلیون یورو تبدیل به اسید فسفریک کنیم.

سعد محمدی بیان داشت: ‏قیمت اسید سولفوریک درحال حاضر ۹۰ دلار و قیمت اسید فسفریک نزدیک به ۹۵۰ دلار است، یعنی ارزش افزوده‌ای افزون‌بر ۱۵ برابری با سرمایه گذاری جدید در کشور ایجاد خواهد کرد و قابلیت تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته فرآهم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی طراحی پایه اولیه تا برج آینده به اتمام می‌رسد و عملیات تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد و سرمایه گذاری آن نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان داشت: بعد از تبدیل اسید فسفریک ۹۷ درصد به میزان ۳۵۷ هزارتن که قابلیت رقیق شدن به میزان ۷۴۰ هزار تن با عیار ۵۴ درصد را دارد کارخانه دیگری احداث می‌شود که سعی می‌کنیم پس از ۶ ماه از شروع عملیات کارخانه اسید فسفریک راه‌اندازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه اظهار داشت: بدین ترتیب قادر خواهیم شد با مصرف یک میلیون تن اسید و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فسفات سالانه نزدیک به یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن انواع کود فسفاته تولید کنیم.

سعد محمدی یاد آور شد: این درحالی است که میزان نیاز کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، بنابراین قادر خواهیم شد حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور را تأمین کنیم که این مانع از خروج ارز از کشور از کشور در بخش کشاورزی می‌شود.

طرح جامع انتقال، ذخیره‌سازی و صادرات اسید سولفوریک با هدف انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و صادرات آن از طریق ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن‌دار با ظرفیت حمل ۶۵ تن برای هر دستگاه، احداث خطوط ریلی در سایت بندرعباس به طول ۲ و هفت دهم کیلومتر و در سایت سرچشمه به طول ۲ و هشت کیلومتر، تأمین ۲۰۰ دسگاه ایزوتانک برای حمل اسید سولفوریک با ظرفیت حمل ۳۰ تن به ازای هر دستگاه از طریق خطوط ریلی اجرا شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها