فارس دی پی آر ارزش معاملات صندوق‌های طلا به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، حامد سلطانی نژاد امروز در آئین راه اندازی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا و معاملات سیمان در بورس کالای ایران گفت: اگرچه معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا در سال ٩٧ متوقف شد؛ اما بورس کالا در مسیر توسعه بازار آتی قدم برداشت و با ورود کالاهای کشاورزی و نقره، امروز یک دارایی از جنس طلا به بازار اضافه شد.

وی افزود: مجموع ارزش معاملات ۴ صندوق طلای موجود شامل زر، کیان، عیار و لوتوس تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این روند نیز در مسیر رشد قرار دارد؛ این در حالی است که از جمله بورس‌هایی که قرارداد مشتقه صندوق‌های کالایی در آن‌ها راه‌اندازی شده می‌توان به بورس یورکس با سه صندوق، بورس توکیو ژاپن با دو صندوق و بورس اختیار معامله شیکاگو با ۶۷۹ صندوق سرمایه گذاری قرارداد اختیار معامله که مهم‌ترین آن‌ها به صندوق طلا، گاز طبیعی، نفت و نقره اختصاص دارد، اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، در بحث مشخصات قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، دارایی پایه این قراردادها واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بوده و اندازه قرارداد هزار واحد سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) است.

وی افزود: همچنین حد نوسان قیمت روزانه مثبت و منفی ۵ درصد قیمت تسویه روزانه روز قبل و وجه تضمین نیز حدود ۲۵ درصد میانگین ارزش یک قرارداد است؛ سقف مجاز موقعیت‌های باز تعهدی نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد است.

سلطانی نژاد گفت: تاریخ سرررسید این قرارداد ۲۰ مرداد ماه سال جاری بوده و ساعات معاملاتی نیز با هدف تسهیل متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ تعیین شده و دوره پیش گشایش ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح است.

وی اظهار داشت: آمار معاملات قراردادهای آتی در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد در سال ۹۷ با ثبت ارزش ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی رکورد معاملات آتی در بورس کالا شکسته شد که بیانگر عمق بالای این معاملات و استقبال بالای سرمایه گذاران از این ابزار معاملاتی است.

به گفته سلطانی نژاد، به شروع مجدد معاملات سیمان در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: از ماه ها قبل مذاکره و تفاهم با شرکت‌ها و هلدینگ‌های سیمانی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور آغاز مجدد معاملات سیمان در بورس کالا انجام شد که مذاکرات با شرکت های سیمانی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: بخش بزرگی از ورود موفق سیمان به بورس کالا مرهون اقدامات شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بوده است که بالای ٩٠ درصد معاملات فعلی از سوی زیرمجموعه های شستا انجام شده است.

سلطانی نژاد عامل مهم دیگر توسعه معاملات کالاها در بورس کالا از جمله ورود سیمان را مرهون حمایت های ارکان بازار سرمایه در مخالفت با قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و گفت:  خوشبختانه ماحصل تمام تلاش ها و اقدامات صورت گرفته، پذیرش شرکت های بورسی و آغاز عرضه سیمان در بورس کالای ایران بود که در یک ماه گذشته نزدیک به یک میلیون تن سیمان مورد معامله قرار گرفته است و با احتساب معاملات امروز، حجم معاملات سیمان از یک میلیون تن گذشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : اقتصاد تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.