فارس دی پی آر دولت سیزدهم موانع فعالسازی شرکتهای سهامی عام پروژه را برطرف کند - فارس دی پی آر

علی سعدوندی در گفتگو با فارس دی پی آر درباره راهکارهای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی، عنوان کرد: برای تأمین مالی پروژه‌ها می‌توان از طریق صندوق یا شرکت پروژه، اقدام به تأمین مالی کرد. همچنین می‌توان از طریق اوراق مشارکت نیز اقدام کرد ولی متأسفانه در کشور ما، راه‌ها بسته شده است. مثلاً برای اوراق مشارکت، عنوان کردند که نیاز به ضامن دارد. حال اینکه این اوراق آمده اند تا جای ضامن را بگیرند.

وی افزود: وقتی که منابع اقتصادی را به سمت تولید هدایت کنیم و ریسک تولید را کاهش و بازدهی آن را افزایش دهیم، منابع از سفته بازی دور خواهند شد. این موضوع در تأمین مالی به روش شرکت سهامی عام پروژه دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت چنین روشی نقش مهمی را در هدایت نقدینگی و کنترل تورم ایفا می‌کند. چرا که یکی از دلایل تورم، عدم کارایی سیاست‌های اقتصادی است. دلیل عدم کارایی سیاست‌ها هم این است که این نوع تأمین مالی با موانعی همراه است.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه «این گونه تأمین مالی می‌تواند جایگزین استقراض از بانک مرکزی و درآمد نفتی باشد»، گفت: مگر کشورهای توسعه یافته با نفت توسعه پیدا کردند؟ دلیل توسعه آن‌ها استفاده از منابع مالی جامعه برای تأمین مالی پروژه‌ها است که در اینجا جامعه می‌تواند مردم، شرکت‌های بیمه، مؤسسات مالی و … باشد.

وی با ارائه مثالی در این خصوص افزود: سال گذشته سهام صندوق ETF(صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله) در بورس عرضه شد تا تأمین مالی از طریق سرمایه‌های مردم انجام شود ولی مدیریت خوبی صورت نگرفت. در حالی که اگر مدیریت صحیحی صورت می‌گرفت، می‌توانست تأمین مالی به روش شرکت سهامی عام پروژه را به ثمر بنشاند.

سعدوندی در پایان گفت: ما به ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر راه آهن و بزرگراه نیاز داریم ولی متأسفانه چون منابع مالی از کانال مناسبی تأمین نشده‌اند، این پروژه‌های متوقف مانده اند. بنابراین باید دیر یا زود موانع پیش روی فعالسازی شرکتهای سهامی عام پروژه برداشته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 293 views بار دسته بندی : اقتصاد تاريخ : 3 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها