فارس دی پی آر «فلسفه پرندگان» منتشر شد/تولید مشترک یک فیلسوف و یک پرنده‌شناس - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، کتاب «فلسفه پرندگان» نوشته فیلیپ دوبوآ و الیز روسو به‌تازگی با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات WH آلن در لندن چاپ شده و ترجمه‌اش، یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه تاریخ طبیعی» است که نشر نو چاپ می‌کند.

این‌کتاب حاصل همکاری یک‌پرنده‌شناس و یک‌فیلسوف است که عمر خود را به تماشا و بررسی پرندگان گذرانده‌اند. آن‌ها با استفاده از زندگی پرندگان و نکات جالب زندگی‌شان، تلاش کرده‌اند ۲۲ درس را به مخاطبان خود بیاموزند. این‌درس‌ها درباره گسستگی انسان از طبیعت است و هدف دو نویسنده کتاب از نوشتن آن، برقراری دوباره پیوند انسان با طبیعت است. فیلیپ ژاک دوبوآ پرنده‌شناس و بوم‌شناس، اهل فرانسه است و ۶۵ دارد. الیز روسو هم کارشناس ارشد ادبیات است و فلسفه هم خوانده است.

در کتاب «فلسفه پرندگان» از پرندگانی نام برده شده که بیشترشان در ایران هم زندگی می‌کنند. نویسندگان کتاب، مقدمه اثر خود را با این‌نکته شروع کرده‌اندکه پرندگان در داستان‌ها و افسانه‌ها، اغلب حامل دانش، پیام یا فکر جدیدی هستند و موریس مترلینگ نویسنده بلژیکی هم در نمایشنامه «پرنده آبی» خود برای نمایش شادی از آن‌ها استفاده کرده است.

کتاب پیش‌رو ۲۲ فصل دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از:

پذیرش آسیب‌پذیری‌مان، درسی در برابری، پیروی از ضرباهنگ طبیعت، بر سر حس جهت‌یابی‌مان چه آمد؟، راستی خانواده چیست؟، شجاعت حقیقی، چه ربطی به عشق دارد؟، سرشار زیستن زندگی، زیباکردن جهان، راه رهایی، مساله وفاداری، آیا کنجکاوی پرنده را به کشتن می‌دهد؟، چرا سفر می‌کنیم؟، بازی قدرت، لذت‌های ساده، هوش چیست؟، فراسوی نیک و بد، آیا باید از سایه خودمان بترسیم؟، لهجه‌ها و غریبگی، عشق‌ورزی، زیبایی چه می‌تواندبه ما بگوید؟، آموختن مرگ آموختن زندگی.

پس‌گفتار، پیوست: نام‌نامه پرندگان و نمایه هم بخش‌های پایانی این‌کتاب را تشکیل می‌دهند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

ژوئن ۲۰۱۶ است و ما جایی در اعماق بیابان گوبی در مغولستان هستیم، یکی از دورافتاده‌ترین و نامساعدترین جاها روی سیاره زمین. هیات اکتشافی ما از پنج جوینده فرانسوی و شش مغول تشکیل می‌شود. ماشین‌هایمان نه سیستم موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS) دارند و نه گیرنده تلفن همراه. نقشه‌ای هم در کار نیست. اگر هم بود به کاری نمی‌آمد. در اینجا حتی جاده هم نیست.

برای راهنمایی آدم داریم، فقط آدم. مغول‌ها از روی شکل کوه‌ها و کوچک‌ترین جزئیات محیط طبیعی که به‌کلی از چشم اروپاییان گروه پنهان می‌مانند، جهت‌یابی و راه‌شان را پیدا می‌کنند. به دلیل آنکه در اینجا، تا ده‌ها هزار کیلومتر مربع، تنها چیزی که به چشم می‌آید، تپه‌ماهورهای کوچک و مواج، قله‌های دور، دشت‌های پهناور پوشیده از سنگ‌ریزه و جویبارهای کوچک بی‌شماری است که در دره‌ها و آبکندها ناپدید می‌شوند. برای خارجی‌ها همه چیز مثل هم است و چشم ما غربی‌ها نه می‌تواند یکی از عوارض زمین را به خاطر بسپارد و نه هیچ علامت سودمندی را نشان کند که به کار راهیابی بیاید. اگر تنها بودیم، بی‌بروبرگرد کاملا گم می‌شدیم.

این‌کتاب با ۱۹۱ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۸ هزار تومان منتشر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : فرهنگ و اندیشه تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها