فارس دی پی آر چاپ کتابی در نقد و بررسی ماجرا و مینی‌سریال «چرنوبیل» - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، کتاب «چرنوبیل: دروغ برای حقیقت؛ شوروی چگونه آمریکا نشد؟» نوشته کمال‌الدین دعایی به‌تازگی توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب معتقد است در فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، سه‌درون‌مایه دروغ، فاجعه و جهان «شوروی»، تقریبا به‌طور کامل متناظر با دروغ، فاجعه و جهان «غیرآمریکایی/ضدآمریکایی» هستند و با هم گره خورده‌اند. کمال‌الدین دعایی همچنین مینی‌سریال «چرنوبیل» را که سال ۲۰۱۹ تولید شد و بسیاری از مردم ایران هم آن را دیده‌اند، مورد نقد و بررسی قرار داده و معتقد است سازندگان سریال با تاکیدشان بر مسئولیت شوروی در فاجعه چرنوبیل، حقیقت را دیگرگون نشان داده‌اند.

کتاب پیش‌رو به‌جز پیش‌گفتار و بخش «چرنوبیل (۲۰۱۹)»، ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «فصل اول: گود امریکا، بد امریکا»، «فصل دوم: هنر ضبط تلویزیونی با لنز قیر-اندود»، «فصل سوم: دروغ برای حقیقت»، «فصل چهارم: یه روز گرباچف و نیکسون می‌رن تو یه آشپزخونه»، «فصل پنجم: لبخند میکی‌ماوس به مارکس» و «فصل ششم: شوروی چگونه آمریکا نشد؟».

فصول این‌کتاب دربرگیرنده بخش‌های مختلفی هستند. در فصل اول با عنوان «گود امریکا، بد امریکا» دو بخش «روسیه: شرق آمریکا» و «آمریکایی‌باوری و آمریکایی‌شدن» درج شده‌اند. فصل دوم کتاب هم ۳ بخش «داستانی‌سازی مرگ»، «زندگی برهنه شوروی» و «ژانر: پورنوگرافی ویرانی، گوتیک نئولیبرال» را شامل می‌شود. سومین‌فصل کتاب هم ۳ بخش را با این‌عناوین در خود جا داده است: «چرنوبیل و هیروشیما: بیکینی‌باتم را فراموش کن»، «جهنم به همین داغی است؟» و «دروغ‌های علمی».

فصل‌های چهارم، پنجم و ششم کتاب هرکدام یک‌بخش را شامل می‌شوند که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «یخچال شیک‌تر، ایدئولوژی بهتر»، «انسان پَست شوروی» و «پایان».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

جلساتی که برای محاکمه متهمان چرنوبیل برگزار شد قطعا یک دادگاه نمایشی بود. اما این دادگاه نمایشی با دادگاه‌های نمایشی استالین در اواخر دهه ۱۹۳۰ که این‌عنوان را رایج کرد تنها یک اشتراک لفظی داشت. به نظر می‌رسد چرنوبیل از این ابهام بهره‌داری می‌کند. در حکومت استالین در مسکو دادگاه به راه می‌انداختند که تا جایی که جا دارد متهم بیخ دیوار بگذارند و تروتسکیست‌ها را به لقای گلوله برسانند: هدف این بود که تا جای ممکن وحشت در دل دوست و دشمن بیندازند. دادگاه چرنوبیل، دادگاهی که درباره شوم‌ترین رخداد در تاریخ صنعت هسته‌ای شوروی برگزار شد، در عوض پرزرق و پرق بود و در «مجتمع فرهنگی انرژتیک» تشکیل جلسه داد: شش نفر و نه سه نفر را به مجازات زندان محکوم کرد تا وحشت را فرو بنشاند و اوضاع را آرام کند.

به هر حال، اینکه کسی در شوروی اواخر دهه ۱۹۸۰ از فکر اینکه محاکمه در یک دادگاه نمایشی ممکن است به قیمت جانش تمام شود بترسد و بلرزد همان‌قدر مهمل است که کسی در آمریکای اواخر دهه ۱۹۸۰ از محاکمه در «کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی در مجلس نمایندگان»‌ هراس داشته باشد. همراهان!

این‌کتاب با ۲۷۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : فرهنگ و اندیشه تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها