فارس دی پی آر سازمان ملل به تعهدات خود در قبال مبارزه با مواد مخدر پایبند است - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ الکساندر فدولوف در نشست ویژه دیپلمات‌های مقیم تهران که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با سو مصرف مواد مخدر برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، به دلیل همسایگی با افغانستان، یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به مقصدهای مختلف سوم، به خصوص اروپا، بوده است و طبق گزارش سالانه مواد مخدر ۲۰۲۱، در سال ۲۰۱۹ ایران کشفیات ۹۰ درصد از تریاک جهان، ۲۰ درصد از هروئین جهان، ۷۲ درصد از مرفین جهان، و ۵ درصد از حشیش جهان را به خود اختصاص داد.

وی افزود: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در طول دو دهه اخیر همکاری قوی با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله ظرفیت سازی نیروهای انتظامی ایران داشته است و همواره مساعدت فنی به دولت جمهوری اسلامی در زمینه مقابله با قاچاق غیر قانونی مواد مخدر و مواد پیش ساز فراهم کرده است.
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران بیان داشت: در زمینه مدیریت مرزها و کنترل مواد مخدر، دفتر UNODC در جمهوری اسلامی ایران همواره از حمایت و همکاری نزدیک ستاد مبارزه با مواد مخدر بهره برده است، ما همچنین مفتخریم که از طریق جلسات تخصصی متنوع و فراهم آوردن حمایت فنی به منظور تقویت ظرفیت و دانش نیروی انتظامی ایران در زمینه امنیت مرز هوایی و تحلیل اطلاعات، با پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس فرودگاه، پلیس مهاجرت، وزارت کشور، و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری نموده‌ایم.

فدولوف گفت: دفتر UNODC در ایران، در طول سال‌ها، مراکز تربیت سگ پلیس مبارزه با مواد مخدر و سازمان گمرک را با فراهم آوردن مساعدت فنی، سگ‌های مواد یاب و آموزش سگ‌ها و کاربرها، با هدف افزایش ظرفیت عملیات و تحرک تیم‌های سگ‌های مواد یاب در گمرک و پلیس ایران، حمایت کرده است.
وی افزود: برای اولین بار در ایران و پیرو اعلام برنامه اصلاح توسعه سازمان ملل متحد توسط دبیر کل این سازمان، دفتر UNODC ، دفتر یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در ایران با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و با حمایت مالی اتحادیه اروپادر دسامبر ۲۰۱۸ پروژه مشترک پیرامون “پاسخ به نیازهای نوظهور و ارتقای مقاومت جامعه آسیب پذیر، با تأکید ویژه بر حفاظت کودکان، جوانان و زنان از آسیب‌های ناشی از مواد مخدر” را آغاز کردند. این پروژه با رکن چهارم از سند چارچوب مساعدت توسعه سازمان ملل متحد – “کنترل مواد مخدر” که ریاست آن به طور مشترک به عهده دفتر UNODC و ستاد مبارزه با مواد مخدر است، مرتبط می‌باشد.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران بیان کرد: در سطح منطقه‌ای، ما به حمایت خود از ابتکار سه جانبه، به ویژه واحد برنامه ریزی مشترک در تهران میان افغانستان، ایران و پاکستان ادامه می‌دهیم. در سطح بین المللی، دفتر UNODC از حضور فعال و عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مواد مخدر و سایر مکانیسم‌ها چند مشارکتی حمایت می‌کند.

فدولوف گفت: در دسامبر ۲۰۱۹، دفتر UNODC از انتصاب مرکز مطالعات ملی اعتیاد ایران (INCAS) در تهران به عنوان “مرکز منطقه‌ای تحقیق و ظرفیت سازی”، با هدف فراهم آوردن بستری برای ارتقای همکاری منطقه‌ای و تقویت اجرای برنامه‌های علمی و مبتنی بر شواهد کاهش تقاضای مواد مخدر در ایران و در منطقه حمایت کرد.

وی افزود: دفتر UNODC در ایران و من به عنوان نماینده دفتر UNODC به تعهدات خود در همکاری و حمایت از تلاش‌های قابل تقدیر و بسیار موفق ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی ایران علیه جریان مواد مخدر و شبکه‌های جرایم سازمان یافته مواد مخدر پایبند می‌مانیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 93 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 5 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.