فارس دی پی آر ابداع محققان ایرانی برای تولید بسته بندی های حافظ محیط زیست - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، پلیمرهای زیست تخریب پذیر مانند مخلوط های پلی ۳- هیدروکسی بوتیرات (PHB) و پلی کاپرولاکتون (PCL) جایگزینی مناسب برای پلیم های تجزیه ناپذیر به حساب می آیند.

با این وجود، دلیل مهم استفاده نشدن از مواد مذکور در زیست پزشکی و بسته بندی مواد غذایی، شکنندگی آنها است.

در همین راستا گروهی از محققان ایرانی به نام های فریبا دهقانی، سینا نفیسی، زهرا شهر بابک و فرشاد اویسی در دانشگاه سیدنی با همکاری چند پژوهشگر دیگر روانسازهای زیست تخریب پذیر جدیدی برای بهبود خواص فیزیک و شیمیایی مخلوط های PHB و PCL توسعه داده اند.

این روانسازها از طریق یک فرآیند کوپلیمریزاسیون تصادفی یک مرحله ای و با استفاده از نسبت های جرمی مختلف مونومرهای β-بوتیرولاکتون (HB) و ε-کاپرولاکتون (CL) سنتز می شوند.

روانسازی با محتوای بیشتر بخش های CL پایداری حرارتی بالاتری نشان می دهد. همچنین در مقایسه با PHB، افزودن این مواد به مخلوط‌های PHB/PCL باعث افزایش حداقل ۴تا ۶ برابری «ازدیاد طول تا شکستگی مخلوط» PHB50/PCL50 می‌شود.

این فرآیند همچنین نقطه ذوب و تبلور مخلوط‌های PHB/PCL را که برای پردازش حرارتی، مانند اکستروژن، محوری هستند، کاهش می‌دهد، در حالی که هیچ تاثیر نامطلوبی بر استحکام کششی و مدول الاستیک مخلوط‌ها مشاهده نشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 29 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها