فارس دی پی آر دانشجویان در واحدهای صنعتی «دستیاران فناور» می شوند - فارس دی پی آر

امید رضایی‌فر در گفتگو با فارس دی پی آر، با اشاره به جزئیات طرح دستیار فناور گفت: عدم تناسب کافی بین برنامه‌های درسی رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه‌ها با مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز بازار کار، مهمترین عامل موفق نبودن دانش آموختگان در کاریابی و اشتغال است. در همین راستا طرح دستیار فناوری با راهبری و هدایت دو نهاد دانشگاه و پارک علم و فناوری در هر استان برنامه ریزی شده است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: این طرح بر اساس هدایت هدفمند آموزه‌های دانشجویان در راستای استفاده کاربردی و کسب تجربه عملی جهت شکل گیری دانشگاه‌های جامعه محور و کارآفرین و ایجاد انگیزه و حس امید در دانشجویان و با هدف تربیت نیروی متخصص، تنظیم و برنامه ریزی شده است.

وی فراهم شدن زمینه فراگیری بخشی از توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای دانشجویان در طول دوران تحصیل، هموار شدن بکارگیری دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

رضایی فر خاطرنشان کرد: براساس این طرح دانشجو ۶ ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را پیدا می‌کند و از این طریق فرصت انتخاب رایگان و هوشمند مدیران و کارکنان آینده شرکتها از دانشجویان مستعد و واجد شرایط به وجود می‌آید.

این مقام مسول وزارت علوم مهارت آموزی به دانشجویان جهت ورود به بازار کار، ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان و بهبود موقعیت‌های شغلی به محض فارغ التحصیلی، کسب درآمد دانشجویان و کمک به تأمین هزینه‌های تحصیلی و افزایش اثربخشی فارغ التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان و کاربردی کردن پایان نامه‌ها را از دستاوردهای قابل انتظار این طرح عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم به عنوان نهاد مجری در سطح ملی با هدف ایجاد اشتغال و تربیت نیروی متخصص، مسئولیت ازریابی، هدایت و راهبری طرح در سطح ملی همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز را بر عهده دارد.
مجری طرح در سطح منطقه پارک‌های علم و فناوری و مجری طرح در سطح دانشگاه
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بوده و به عنوان نهاد مجری با هدف افزایش مهارت عملی دانشجویان، مسئولیت هدایت و راهبری طرح در سطح دانشکده‌های مختلف را بر عهده دارد.

رضایی فر همچنین حمایتها و مشوق‌های طرح دستیار فناور را تشریح کرد و گفت: بر اساس مدت زمان قرارداد طی یک دوره ٦ ماهه برای مدت مجموع ٣٠٠ ساعت، حمایتهای مالی در طول دوره و پس از تایید گزارشات ارزیابی‌های ماهیانه برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. بر این اساس به ازای ٥٠ ساعت کار در ماه، به ازای هر ماه مبلغ یک میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی، دو میلیون تومان برای دانشجویان کارشناسی ارشد، و سه میلیون تومان برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است که توسط پارک تامین می‌شود.

وی افزود: عاملیت پرداخت حمایت‌های مالی مورد نظر در این طرح، از طریق صندوق عامل استان زیربط و در قالب قرارداد منعقده فی مابین پارک و صندوق، پس از پایان دوره و تایید پارک انجام می‌شود. گواهی پایان دوره طرح دستیار فناوری برای متقاضیان و واحدهای فناور توسط پارک صادر می‌شود.

رضایی فر خاطرنشان کرد: وام بدون بهره، همچنین تخصیص فضای بیشتر، افزایش سقف امتیازات سالیانه و سایر مشوق‌ها در چارچوب قوانین پارک به واحدهای فناور در پایان طرح دستیار فناوری تخصیص داده می‌شود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اصلاحات بخشی از این آیین نامه گفت: براساس اصلاحات جدید، بخش‌های تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی هم می‌توانند از این ظرفیت برای پدیرش دانشجویان به عنوان دستیاران فناور استفاده کنند و همچنین سعی کردیم حمایت‌ها از این حوزه را تا حدودی ارتقا دهیم.

وی اعلام کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو جذب برای این طرح پذیرش نهایی شدند و برای ۲۵ درصد از این ۲ هزار و ۲۰۰ اشتغال زایی دائم ایجاد شد. نکته مهم این است که تخصص میزبان با تخصص متقاضی باید تطبیق داشته باشد و مورد نیاز متقاضی باشد.

رضایی گفت: پیش بینی می‌کنیم با فراهم شدن شرایط برای حضور دستیاران فناور در بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها و واحدهای صنعتی، شاهد افزایش ظرفیت ۳ تا ۴ برابری باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : دانش و فناوری تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.