فارس دی پی آر آشفته بازار مرغ در هرمزگان/ مرغ از طریق شبکه پستی توزیع می شود - فارس دی پی آر

فارس دی پی آر – گروه استان‌ها – رضا زرگر: مرغ یکی از مواد غذایی سبد خانوار در ماههای اخیر به یک معضل تهیه و توزیع تبدیل شده است. بسیار از مراکز عرضه مرغ در استان به دلیل نبود گوشت مرغ رو به تعطیلی گذاشته است. در این بین علیرغم وجود مرغداری‌های بزرگ در استان همچنان با تأمین و توزیع مرغ در استان روبرو هستیم.

ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان پیش از این علت نبود مرغ در استان را قاچاق مرغ به استان‌های همجوار همچون شیراز و کرمان عنوان کرده بود. قیمت بالای عرضه مرغ در استان‌های فارس و کرمان تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مرغ در استان را با وسوسه سود بیشتر روبرو کرده بود.

فرماندار سیریک با اشاره به لزوم برنامه ریزی مناسب و جامع برای تأمین گوشت مرغ در سیریک، تاکید کرد و گفت: از سوی دستگاه‌های متولی نسبت به تأمین، توزیع و عرضه گوشت مرغ در بازار سیریک باید نظارت بیشتر و مستمر شود.

احمد جمالدینی در گفتگو با فارس دی پی آر اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به فعالیت ۱۱ واحد مرغداری سطح شهرستان و متعاقباً تولید به حد کافی گوشت مرغ و در حد انتظار مصرف بازار، می‌توان نگرانی مردم را با اعمال نظارت بیشتر شبانه‌روزی، محسوس و نامحسوس بر قیمت مصوب و جلوگیری از سودجویی افراد سودجو در قالب فروش آزاد و نیز جلوگیری از عرضه مرغ در خارج از شبکه جلوگیری کرد، و از این طریق می‌توان بر این مشکل و نگرانی فائق آمد.

آشفته بازار مرغ در هرمزگان/ مرغ از طریق شبکه پستی توزیع می شود

جمالدینی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های واحدهای مرغداری در سطح شهرستان برای تأمین گوشت مرغ تا زمان دسترسی کامل مصرف کنندگان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در سطح شهرستان بیش از تعداد ۱۱ واحد مرغداری فعالیت دارند، پس هیچ توجهی از طرف متولیان تأمین کننده گوشت مرغ شهرستان پذیرفتنی نیست و در صورت تکرار این موضوع به صورت قانونی و در چارچوب مصوبات ستاد تنظیم بازار با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ مرغداری با تولید سالانه حدود ۲۰۰ هزار و ۵۶۰ تن گوشت مرغ سیریک در حال فعالیت است و این شهرستان به تنهایی می‌تواند از نیاز گوشت مرغ شهرستان را تأمین کرد، تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت ایجاد شده صنعت طیور شهرستان برای تولید سالانه بیش از دو هزار تا سه هزار تن گوشت مرغ در سال است.

جمالدینی با اشاره به گزارش جهاد کشاورزی سیریک مبنی بر اینکه، سالانه در سطح شهرستان سیریک بالغ بر دو هزار و ۵۶۰ تن گوشت مرغ تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: یقیناً با این مقدار تولید و بر این مبنا که بیش از سهمیه فعلی قابلیت پشتیبانی بازار سیریک است، و حتی این امکان هست که با این مقدار تولید گوشت مرغ چندتا از شهرستان‌های همسایه نیز تأمین کرد، و نه تنها شهرستان سیریک با مشکل تأمین گوشت سفید مواجه باشد، بلکه باید گوشت سفید شهرستان‌های همسایه نیز تأمین کرد.

فرماندار سیریک، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی همچون بسیج اصناف، سازمان‌های مردم نهاد و تیم‌های تشکیل شده برای نظارت و پایش مستمر قیمت‌ها و توزیع عادلانه گوشت مرغ تا دسترسی کامل مصرف‌کنندگان تأکید کرد و افزود: تمام دستگاه‌های متولی نسبت به تنظیم بازار گوشت مرغ اقدام کنند تا که مصرف کنندگان نسبت به تأمین گوشت مرغ با مشکل برنخورند.

وی عمده تخلفات بازار مرغ در سیریک ناشی از خروج مرغ زنده از واحدهای مرغداری که ناشی از نبود کشتارگاه در این شهرستان دانست و اظهار کرد: به دلیل نبود کشتارگاه در این شهرستان و نظارت کافی و بازرسی‌های دقیق متأسفانه سودجویان بازار مرغ به بهانه‌های مختلف شامل حمل به کشتارگاه‌ها که در دیگر شهرستان‌ها است، نسبت به خروج غیرقانونی این کالا از شهرستان اقدام می‌کنند.

طرح توزیع مرغ با استفاده از زیرساخت پست

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با فارس دی پی آر از اجرایی شدن طرح توزیع مرغ با استفاده از زیرساخت پست از امشب به صورت آزمایشی در سطح استان و از شنبه به صورت رسمی خبر داد.

حمید محله‌ای با بیان اینکه این طرح از ۱۱ تیرماه سال جاری باید در کل کشور گسترش یابد، اظهار داشت: محموله‌هایی که از کشتارگاه به مقصد خرده فروشی و عمده فروشی و قطعه بندی‌ها و رستوران‌ها صادر می‌شود باید با زیرساخت پست بارکد نصب کنند و این بارکد در مقصد بازخوانی و توسط تحویل گیرنده دریافت شود.

آشفته بازار مرغ در هرمزگان/ مرغ از طریق شبکه پستی توزیع می شود

وی ادامه داد: این تأیید به صورت سیستمی از شرکت پست به سامانه جامع تجارت وزارت صمت انتقال می‌یابد و به این ترتیب می‌توانیم حلقه نهایی پس از کشتارگاه را رصد کنیم و تحویل دهنده و تحویل گیرنده را در سامانه مستندسازی کنیم.

محله‌ای تصریح کرد: در این طرح از زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری از جمله سامانه جامع تجارت و زیرساخت شرکت ملی پست برای مرسولات پستی استفاده می‌کنیم و زیرساخت جدیدی به آن ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی کشتارگاه‌های استان هرمزگان موظفند میزان کشتار را در سامانه صمت درج کنند عنوان کرد: بر این اساس کشتار و فروش، باید هم کلیه سطح‌ها اعم از عمده فروشی تا خرده فروشی در سامانه جامع تجارت ثبت نام شده باشند.

توزیع مرغ به عهده شبکه پستی گذاشته شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفتگو با فارس دی پی آر گفت: طرح توزیع مرغ با استفاده از زیرساخت پست از امشب در هرمزگان با همکاری دستگاه‌های متولی آغاز می‌گردد.

خلیل قاسمی در این شرایط حساس باید محکم و با اقتدار با همکاری نهادهای نظارتی و قضائی بر تولید و توزیع گوشت مرغ نظارت کنیم تا مردم با کمبودی مواجه نشوند.

وی عنوان کرد: نظارت بر تولید و توزیع مرغ یک‌مسیر و یک روند است که باید تمامی آن را به درستی دنبال کنیم و هیچ بخشی بدون نظارت نماند؛ دراین صورت در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه خواهیم رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان افزود: هدف ما حمایت از تولید و تولیدکننده است و نظارت‌های سازمان در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان و برخورد با افرادی است که ممکن است با تخلف احتمالی کارشکنی و فرصت طلبی کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 5 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها