فارس دی پی آر تناسب میان تولید و تورم چاره رفع مشکلات اقتصادی کشور است - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، زین العابدین رحمانی ظهر چهارشنبه در نشست مناظره‌ای با کارشناسان اقتصادی با موضوع «هدایت نقدینگی راهکار یا بیراهه» اظهار داشت: بدیهی است که خلق نقدینگی هرگز نمی‌تواند رونق یا پیشرفت اقتصادی به دنبال داشته و یا در رفع مشکلات اقتصادی کشور مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه خلق نقدینگی بسیار از مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته را رقم زده است و نباید تکرار شود، افزود: از سویی باید دقت کنیم که کشور ما ظرفیت انقلاب اقتصادی را در شرایط فعلی ندارد.

کارشناس اقتصاد اسلامی با توجه به مطرح شدن ظرفیت «پولطلا» در کشور و تاکید برخی کارشناسان بر سرمایه گذاری در این زمینه تصریح کرد: از دیدگاه من «پولطلا» یک انقلاب در اقتصاد کشور است و ظرفیت و امکان اجرای آن در حال حاضر و با چنین وضعیت اقتصادی ضعیفی وجود ندارد چراکه مردم ریالی در دست ندارد که با پولطلا عوض کنند.

ضرورت هدایت نقدینگی در شرایط فعلی کشور

وی با اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی در شرایط فعلی کشور تاکید کرد: این نقدینگی همانند یک سیل ساختارهای مالی کشور و بازارها را تخریب کرده است و در این شرایط اجرایی کردن پولطلا ممکن نیست بلکه هدایت نقدینگی نخستین گام مؤثر خواهد بود.

رحمانی با اشاره به اینکه مردم ریال ندارند که در شرایط فعلی با پولطلا معاوضه کنند، اظهار کرد: ایده‌های جایگزین شرایط موجود اگرچه مطلوب باشند اما امکان وقوع ندارد، امروز نقدینگی مانند یک سیل در حال تخریب ساختارها و بازارهای ما است و نخستین ضرورت هدایت نقدینگی برای تغییر مسیر و هدایت این سیل است.

تولیدکنندگان دیگر توان تحمل هزینه مالی را ندارند

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بار اقتصادی تحمیل شده بر تولیدکنندگان و صنایع بیان داشت: تولیدکنندگان توان تحمل هزینه مالی را ندارند و از سویی سود وام‌های بانکی نیز سنگین است و این امر مشکل نقدینگی برای آنها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بورس حتی همین نقدینگی اندک نیز موجود نیست، تاکید کرد: شرایط نقدینگی در کشور به نوعی است که نقدینگی در جریان در شرکت‌ها واحدهای تولیدی و صنایع ما وجود ندارد و حتی امکان استفاده از نقدینگی بی ارزش را نیز ندارند.

سنگ اندازی بانک‌ها در راه اهدای تسهیلات به ویژه برای مراکز دانش بنیان

رحمانی با اشاره به سنگ اندازی بانک‌ها در راه اهدای تسهیلات به ویژه برای مراکز دانش بنیان گفت: بانک‌ها در صورتی که تسهیلاتی نیز به تولیدکنندگان بدهند نحوه بازپرداخت به نوعی است که صرفه‌ای ندارد.

وی کاهش ارزش پول را از دیگر مشکلات صنایع و تولید کنندگان دانست و گفت: در سال ۹۲ تا ۹۶ خلق پول داشتیم اما هدایت نقدینگی تورم را کاهش داده بود چراکه گردش پول در صنعت در اقتصاد تأثیرگذار است.

۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در کشور

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه در کشور گفت: کار به جایی رسیده است که بدون خلق پول نیز مشکل تورم برطرف نمی‌شود و هدایت نقدینگی ضروری است.

وی با بیان اینکه دولت جدید چاره‌ای جز افزایش پایه پولی کشور ندارد، گفت: نقدینگی اگر به تولید تزریق شود می‌تواند حتی تورم را مهار کند اما اگر به بودجه دولت وارد شود مشکل‌ساز خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها