فارس دی پی آر جوزف بورل: باید برجام را به مسیر درست برگردانیم - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی تحت عنوان «چطور با روسیه برخورد کنیم»؛ از لزوم احیای توافق هسته ای ایران نیز سخن گفت.

وی پیش از هر چیز با اشاره به تشدید تنش های بروکسل-مسکو مدعی شد: روسیه تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین با انتخاب‌های عامدانه در حوزه سیاست داخلی و خارجی، خود را از اروپا دور کرده است. ای کاش این انتخاب‌ها متفاوت بودند اما ما باید خودمان را با این واقعیت و همچنین این موضوع که شاید روابط بد اتحادیه اروپا و روسیه شیب تندتری به خود بگیرد، روبرو کنیم.

وی ادامه داد: البته ما و روسیه از بابت حضور در یک قاره مشترک، اشتراک داریم و این موضوع همچنان در جبهه‌های متعدد، یک عامل حیاتی باقی می‌ماند. در نتیجه، هیچ جایگزینی به جز ترسیم یک رویکرد اصولی، متوازن و استراتژیک با روسیه نداریم.

در ادامه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روابط بروکسل-مسکو را به سه حوزه متفاوت تقسیم‌بندی کرد.

وی در این باره نوشت: اول، ما باید اقدامات روسیه را در نقض عامدانه قوانین و حقوق بین‌الملل در کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) و کشورهای مجاورمان، به عقب پس بزنیم و به صحبت کردن درباره ارزش‌های دموکراتیک ادامه دهیم.

بورل در توضیح این ادعا افزود: به عقب راندن همچنین به این معنا است که باید حمایتمان را از اوکراین و تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این کشور ادامه دهیم. این موضوع همچنین شامل آن می‌شود که همچنان از روسیه بخواهیم مسئولیت‌هایش را بپذیرد و توافق مینسک را اجرایی کند.

وی ادامه داد: دوم، ما باید تلاش‌های روسیه برای تضعیف اتحادیه اروپا را مهار کنیم. خود اتحادیه باید مستحکم‌تر، منعطف‌تر و مسنجم‌تر شود. اولین شکل انسجام، حفظ وحدت نظر در میان کشورهای عضو است. اتحادیه اروپا باید امنیت سایبری، ظرفیت دفاعی و همچنین توانمندی‌های ارتباطی خودش را توسعه دهد.

بورل در تقسیم بندی سومین حوزه، به تعامل بروکسل- مسکو اشاره کرد که برجام نیز در این حیطه قرار می گیرد.

وی در این باره مدعی شد: سومین و آخرین ستون روابط ما با روسیه، تعامل است. چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، روسیه یک بازیگر بزرگ در صحنه جهانی است و حضور سیاسی خود را در بخش‌های بسیاری از جهان افزایش داده است. لیبی، افغانستان، قره باغ و سوریه مثال‌های مشخصی در این زمینه هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم فکر می‌کنم، توافقی که روسیه هم عضوی از آن است و ما باید آن را به مسیر درست برگردانیم (به مسیر قبل از خروج آمریکا از برجام برگردانیم و آن را احیا کنیم).

بورل در نهایت گفت: موضوعات جهانی وجود دارند که در حل آنها، منفعت در تعامل با روسیه است چرا که حل نشدن این موضوعات روی همه ما تاثیر خواهد گذاشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 5 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها