فارس دی پی آر سدی که اعتبار ندارد/آبگیری سد ۱۰ ساله شهید مدنی شاید در دولت دیگر - فارس دی پی آر

فارس دی پی آر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: ۱۰ سال از افتتاح پروژه سد شهید مدنی تبریز گذشت؛ سدی که سالهاست مورد بی مهری دولت‌های پیشین قرار گرفته و آبگیری آن به یک رؤیا تبدیل شده است.

در حالی که اگر اعتبارات به موقع بر پیکر سد شهید مدنی تبریز تزریق می‌شد، آبگیری آن نیز سال‌های متمادی به طول نمی‌انجامید.

حالا پروژه سد شهید مدنی در روزهای بلاتکلیفی خود به سر می‌برد و چشم انتظار از راه رسیدن اعتباراتی است تا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و مرهمی بر پیکر نیمه جان دریاچه ارومیه باشد.

قابلیت ایجاد تحول اساسی در اقتصاد گردشگری استان

در این رابطه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: اهداف اصلی طرح سد شهید مدنی، مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با مدیریت آب رودخانه آجی چای، کنترل سیلاب رودخانه آجی چای، تأمین حقابه اراضی دشت تبریز با افزایش راندمان آبیاری و ارتقای کیفیت رودخانه آجی چای می‌باشد.

این سد در صورت آبگیری دارای استعداد و جاذبه‌های گردشگری بی نظیر بوده و قابلیت ایجاد تحول اساسی در اقتصاد گردشگری استان را دارد

یوسف غفارزاده ادامه داد: با توجه به موقعیت عالی سد در ۵ کیلومتری کلانشهر تبریز و طول دریاچه بیش از ۲۰ کیلومتر، این سد در صورت آبگیری دارای استعداد و جاذبه‌های گردشگری بی نظیر بوده و قابلیت ایجاد تحول اساسی در اقتصاد گردشگری استان را دارد.

سدی که اعتبار ندارد/آبگیری سد ۱۰ ساله شهید مدنی شاید در دولت دیگر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات لازم برای آبگیری سد شهید مدنی پاسخ داد: جهت آبگیری سد شهید مدنی لازم است اراضی باقیمانده محدوده دریاچه سد تملک شوند و همچنین پروژه‌های راه‌های جایگزین داخل مخزن و جابجایی خطوط انتقال آب نهند و جابجایی خطوط برق داخل مخزن تکمیل شوند.

جهت آبگیری سد شهید مدنی لازم است اراضی باقیمانده محدوده دریاچه سد تملک شوند.

غفارزاده اعتبار لازم برای تکمیل طرح برابر را ۴,۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده و افزود: جهت آبگیری سد شهید مدنی تاکنون احداث بدنه سد و سازه‌های وابسته آن تکمیل گردیده و آماده آبگیری می‌باشد و همچنین تملک حدود ۱۳۰۰ هکتار از اراضی داخل مخزن، اجرای حدود ۴۰٪ از راه‌های جایگزین مخزن و جابجایی بخشی از خطوط انتقال آب و برق داخل مخزن صورت گرفته است که پیشرفت کلی طرح بالغ بر ۷۰% می‌باشد.

کمبود اعتبار در پروژه سد شهید مدنی تبریز

وی بیان کرد: جهت تسریع آبگیری سد، تاکنون پیگیری‌های فراوان صورت گرفته و آبگیری سد ۲ بار جز مصوبات هیئت دولت بوده است و علاوه بر آن طی بازدید رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه از طرح در مرداد ماه ۱۳۹۸ طی تفاهم نامه‌ای مقرر شد که اعتبار برابر با ۱,۶۶۲ میلیارد ریال برای آبگیری مرحله اول طرح تخصیص یابد که تاکنون محقق نگردیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با اشاره به کمبود اعتبار در پروژه سد شهید مدنی توضیح داد: با توجه به اینکه آبگیری سد جز مصوبات کمیته احیای دریاچه ارومیه نیز می‌باشد، تنها دلیل تأخیر در آبگیری سد شهید مدنی عدم تأمین اعتبارات مکفی می‌باشد.

اعتبارات تخصیص یافته به طرح تا پایان ۱۳۹۹ (به تدریج در طول ۱۷ سال) برابر با ۱,۷۴۰ میلیارد ریال می‌باشد

غفارزاده گفت: اعتبارات تخصیص یافته به طرح تا پایان ۱۳۹۹ (به تدریج در طول ۱۷ سال) برابر با ۱,۷۴۰ میلیارد ریال می‌باشد.

عدم تأمین اعتبار مورد نیاز جهت تملک اراضی

وی افزود: همانگونه که اشاره شد تنها دلیل تأخیر در آبگیری سد شهید مدنی عدم تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل تملک اراضی دریاچه سد، تکمیل راه‌های جایگزین داخل مخزن و تکمیل جابجایی خطوط انتقال آب و برق می‌باشد.

سدی که اعتبار ندارد/آبگیری سد ۱۰ ساله شهید مدنی شاید در دولت دیگر

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام یافته برای طرح، محدوده روستای ونیار به طور کامل در داخل مخزن مستغرق می‌گردد که بر این اساس کل مسکونی‌های روستای ونیار به همراه اراضی کشاورزی مربوطه خریداری گردیده است.

غفارزاده در پایان گفت: همچنین بخش محدودی از اراضی ۳ روستا نیز در داخل مخزن سد قرار می‌گیرد که این اراضی نیز بخشی تملک گردیده و مابقی نیز تملک خواهد گردید و نیازی به تخلیه این روستاها نمی‌باشد که بر اساس مطالعات دقیق بوده و هیچ اشتباه مهندسی رخ نداده است.

لزوم خروج خط انتقال آب از مخزن سد شهید مدنی تبریز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: بازدیدی از اجرای اصلاح خط لوله انتقال آب سهند برای آب شرب تبریز انجام گرفته که حدود ۷ کیلومتر در حال اتمام است که در این راستا بخشی از تنش آبی تبریز نیز رفع خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا میر تاج الدینی ادامه داد: حفر چاه‌های لازم از جمله اقدامات دیگری است که در مجموع حدود ۴۵ میلیارد تومان در این راستا جذب اعتبار انجام یافته است.

برای بهره‌برداری از سد شهید مدنی نیاز است تا خط انتقال آب از سد نهند تبریز از مخزن این سد، خارج شود که البته در حدود ۷ کیلومتر آن خارج شده و ۴ کیلومتر نیز باقی مانده است

وی افزود: خط انتقال آب نهند به تبریز در مخزن سد شهید مدنی قرار گرفته و با آبگیری سد شهید مدنی، لوله‌ها به زیر آب خواهد رفت؛ به این دلیل برای بهره‌برداری از سد شهید مدنی نیاز است تا خط انتقال آب از سد نهند تبریز از مخزن این سد، خارج شود که البته در حدود ۷ کیلومتر آن خارج شده و ۴ کیلومتر نیز باقی مانده است.

بهره‌برداری از سد شهید مدنی تبریز نیازمند اعتبار است

میر تاج الدینی بیان کرد: سد شهید مدنی از جمله سدهای مهم با حجم قابل توجه ۳۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب است که علاوه بر این، طول مخزن در سد شهید مدنی حدود ۲۸ کیلومتر است.

سدی که اعتبار ندارد/آبگیری سد ۱۰ ساله شهید مدنی شاید در دولت دیگر

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: طی چندین دوره گذشته و با گذشت بیش از ده سال، با وجود تکمیل سد شهید مدنی تا کنون آبگیری آن انجام نشده و با گذشت روزها با مشکلات متعددی از جمله هزینه استفاده از این سد مواجه شده است.

طی چندین دوره گذشته و با گذشت بیش از ده سال، با وجود تکمیل سد شهید مدنی اما تاکنون آبگیری آن انجام نشده و با گذشت روزها با مشکلات متعددی از جمله هزینه استفاده از این سد مواجه می‌شود

تاج الدینی افزود: پروژه سد شهید مدنی در سال‌های نخست با مبلغی حدود ۲۰ میلیارد قابل بهره‌برداری بود اما در حال حاضر، بهره‌برداری از این سد، نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است؛ چرا که باید خط لوله انتقال آب به تبریز از مخزن سد شهید مدنی خارج شود و علاوه بر این، پر شدن مخزن با آب موجب به زیر آب رفتن جاده دسترسی به روستاها می‌شود.

ایجاد فضای مناسب گردشگری و تلطیف هوا

میر تاج الدینی با اشاره به اینکه بهره برداری از سد شهید مدنی نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است افزود: اگر تزریق اعتبار به موقع انجام می‌گرفت، بهره برداری از این سد با مبلغی حدود ۲۰ میلیارد تومان اتمام می‌یافت.

به گفته نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، پروژه شد شهید مدنی با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم اتمام یافته و نیاز بود تا بهره برداری آن انجام یابد اما متأسفانه محقق نشده است.

سدی که اعتبار ندارد/آبگیری سد ۱۰ ساله شهید مدنی شاید در دولت دیگر

وی با تأکید به اینکه بهره‌برداری از سد شهید مدنی در روزهای آتی پیگیری خواهد شد افزود: گنجایش شد شهید مدنی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که با تکمیل در فاز اول و مکان تملک مخزن، قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری را دارد.

تأمین کسری آب دریاچه ارومیه به واسطه آبگیری سد شهید مدنی

میرتاج الدینی گفت: با توجه به اینکه سد شهید مدنی یکی از نزدیک‌ترین سدها به تبریز است با آبگیری آن، یک دریاچه کوچک در جوار شهر تبریز راه‌اندازی می‌شود که از حیث گردشگری و تلطیف هوا، فضای مناسبی را به ارمغان خواهد آورد.

سد شهید مدنی یکی از نزدیک‌ترین سد به تبریز است با آبگیری آن، یک دریاچه کوچک در جوار شهر تبریز راه‌اندازی می‌شود.

وی در پایان افزود: با آبگیری این سد و ایجاد دو جزیره در میان آن، امکانات خوب گردشگری در بخش خصوصی نیز ایجاد شده و گذشته از آن، مازاد آب سد شهید مدنی برای جبران کمبود آب دریاچه ارومیه نیز مؤثر خواهد بود.

سد شهید مدنی پروژه‌ای ده ساله است که متأسفانه تاکنون آبگیری آن انجام نیافته است؛ پروژه‌ای که اگر مورد توجه دولت‌های پیشین قرار می‌گرفت و اعتبار به موقع نیز از راه می‌رسید حالا به یک جاذبه گردشگری و بکر تبدیل شده بود.

پروژه سد شهید مدنی نیازمند توجه جدی و از راه رسیدن اعتبار است تا بعد از گذشت ده سال سر و سامان یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 337 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 5 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها