فارس دی پی آر مُهر خاموشی بر لب مسئولان اصفهان درباره بازگشایی زاینده‌رود - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، موضوع رهاسازی آب در زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان اصفهان پس حدود ۱۱ ماه در هفته‌های اخیر جدی تر شده و این در حالی است که مسئولان استان از ابتدای بهار امسال با اشاره به کم آبی شدید سد زاینده رود در سال جاری و خشکی کامل چاه‌های فلمن درباره مشکلات تأمین شرب ۵۷ شهر و ۳۱۰ روستای اصفهان در ماه‌های پیش رو هشدار می‌دهند.

کشاورزان اصفهان از پاییز سال گذشته و در شرایطی که ذخیره سد زاینده رود کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود برای دریافت حقابه کشت پاییزه هر هفته دست به تجمع می‌زدند به امید آنکه اگر بارندگی شد حقابه را در زمستان یا در بهار دریافت کنند.

کشاورزان که به وعده رهاسازی آب برای کشت بهاره دلخوش کرده بودند و عده‌ای از آنان که چاه آب داشتند کشت و کار خود را انجام دادند اکنون خواهان دریافت بخشی از حقابه خود شدند.

مسئولان برخلاف مصوبات رفتار کردند

اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان در گفت‌وگو اخیر خود با فارس دی پی آر گفت که طبق قانون ۷۴ درصد آب سد زاینده رود متعلق به کشاورزان و محیط زیست رودخانه است اما از حقابه کشاورزان به زور برداشت می‌کنند و براساس نتیجه جلسات با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای قرار بود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در شرایط خشکسالی امسال برای کشاورزان غرب و شرق رهاسازی شود اما مسئولان برخلاف این مصوبه در جلسه‌ای مجدد به نمایندگان کشاورزان اعلام کردند که حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در یک نوبت برای باغات رهاسازی شود که با مخالفت نمایندگان صنف در این جلسه مقرر شد با اصلاحاتی در رودخانه بین سد چم آسمان تا نکوآباد و حذف موانع و آب بندها، مسیر رودخانه برای جریان آب هموار شده و از پرت آب جلوگیری شود.

قرار است تأمین آب برای باغات غرب اصفهان انجام شود

همچنین هوشنگ ملایی رئیس حوضه آبریز زاینده رود در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به کاهش بارندگی‌ها حتی برای تأمین آب شرب اصفهان مشکل داریم و نیاز است که مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند. او افزود: فقط قرار است تأمین آب برای باغات غرب استان اصفهان در مدت کوتاهی انجام شود تا از خشک شدن این باغات جلوگیری شود که البته تاریخ انجام آن هم مشخص نیست.

صحبت‌های رئیس حوضه آبریز زاینده رود با واکنش شدید شماری از کشاورزان مواجه شد و روز دوشنبه هفتم تیر شماری از آنان که تعدادشان به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسید در مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کرده و بخشی از دیوار حیاط این مجموعه را تخریب کردند. روز دوشنبه در نهایت در جلسه بین مسئولان آب منطقه‌ای و نمایندگان صنف کشاورزان به معترضان اعلام می‌شود که دریچه‌های سد تا شامگاه امشب (دوشنبه) بازگشایی می‌شود.

اختلاف نظر کشاورزان شرق و غرب بر سر بازگشایی زاینده رود

اما این تصمیم گیری نیز با مخالفت کشاورزان شهرستان اصفهان و شرق این استان از جمله برآن، رودشتین و ورزنه رو به رو شد. کشاورزان شرق می‌گویند آبی که به مقدار کم و مدت ۱۰ روز قرار است رهاسازی شود به پایین دست رودخانه نمی‌رسد و نمی‌توان با آن هیچ کشت و کاری انجام داد. از این رو اکنون به رهاسازی آب نیاز ندارند و خواهان تأمین آب برای کشت پاییز هستند.

هرچند اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان نیز با اذعان به این موضوع که با مقدار و مدت آبی که در نظر گرفته شده کشاورز نمی‌تواند کشت جدیدی داشته باشد گفت که این آب برای آبیاری باغات و جلوگیری از خشکی درختان و کشاورزانی که چاه آب یا استخر دارند، اثر بخش خواهد بود.

انتشار خبر بازگشایی زاینده رود در فضای مجازی

در حالی که روز سه شنبه خبر بازگشایی آب زاینده رود در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد و حتی اطلاعیه‌ای منسوب به یگان حفاظت رودخانه زاینده رود مبنی بر آب اندازی رودخانه، افزایش خروجی از سد و ضرورت خودداری از تردد و توقف در حاشیه زاینده رود منتشر شد اما هیچیک از مسئولان استان حاضر به پاسخگویی یا تأیید و تکذیب این موضوع نشدند.

اگر چه بار دیگر در یکی از رسانه‌های رسمی خبری به نقل از عضو صنف کشاورزان اصفهان در خصوص بازگشایی درچه‌های سد زاینده رود از بامداد چهارشنبه ۹ تیر منتشر شده است اما پیگیری‌های فارس دی پی آر از منابع موثق حاکی است که هنوز آبی از سد رها سازی نشده و این موضوع همچنان در حال تصمیم گیری است.

هم اکنون ذخیره سد زاینده رود حدود ۴۴۰ میلیون مترمکعب است و از این منبع آب آشامیدنی اصفهان بزرگ (۵۷ شهر و ۳۱۰ روستا) کاشان و استان یزد تأمین می‌شود.

مردم سردرگم هستند

اگر چه طبق وعده‌های کاغذی قرار است با ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب احتمالی نیاز درختان و باغات غرب تأمین شود و بنا به گفته عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان حدود ۵۰ میلیون مترمکعب این آب برای محیط زیست رودخانه در نظر گرفته شده اما سکوت مسئولان استان سبب سردرگمی شهروندانی شده که ۱۱ ماه است به امید جریان دوباره آب در شاهرگ حیاتی اصفهان انتظار می کشند؛ جریان آبی که به نظر می‌رسد نه کشاورز را راضی کند نه زاینده رود فصلیِ رنجور را آن هم در شرایطی که اصفهان از دو ماه قبل برای آب آشامیدنی با مشکل مواجه شده و حتی در مقطعی با تانکر به شهروندان اصفهانی آبرسانی شده است.
و این سوال مطرح است که چرا وزارت نیرو در شرایطی که از احتمال تنش آبی در ۲۸۰ شهر کشور در تابستان سال جاری خبر داده و اصفهان یکی از آنهاست صراحتاً درباره وضعیت زاینده رود تصمیم‌گیری نمی‌کند؟ تعیین تکلیف کشاورزانی که از پاییز گذشته تاکنون دلخوش به وعده بازگشایی آب بودند و کمبود منابع آبی برای تأمین شرب اصفهان نیازمند تدبیر جدی و شفافیت است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 311 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 3 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها