فارس دی پی آر هنرمندان استان مرکزی مورد حمایت‌ حقوقی و قضائی قرار می‌گیرند - فارس دی پی آر

محسن خیرمند در حاشیه اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره در شمعدانی‌ها در گفتگو با فارس دی پی آر با اشاره با راهبردهای این معاونت در پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم یکی از اولویت‌ها و اهداف مهم دستگاه قضا است و این دستگاه به دنبال این است که جرم، جنایت در جامعه به حداقل خود برسد.

وی ادامه داد: مقوله پیشگیری از جرم فقط به عهده دستگاه قضا نیست و نیازمند این است که در این امر تمامی دستگاه متولی در این حوزه هم افزایی داشته و در راستای سیاست و اقدام مشترک سعی در به صفر رساندن آمار جزم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کنند.

هنر هم می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشد و هم می‌تواند جرم‌زا باشد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی تصریح کرد: وقوع جرم متأثر از پیش زمینه‌های متعددی است. زنجیرهای از علل در کنار هم قرار می‌گیرند که منتهی به وقوع جرم می‌شوند. در این میان نقش هنر و هنرمندان قابل بررسی است. هنر هم می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر و هم می‌تواند جرم‌زا باشد.

خیرمند اظهار کرد: در کنار عوامل مؤثر بر وقوع جرم، نمی‌توان نقش هنر و هنرمندان را بی تأثیر دانست. وقتی افراد از کودکی عادت به دیدن صحنه‌های خشن داشته باشند، وقتی جوانی می بیند که ستاره سینمایی محبوبش به راحتی قانون گریزی و قانون شکنی کرده و رسانه‌ها هم این رذیلت او را به عنوان فضیلت بیان می‌کنند، آیا راهی برای تسلیم شدن در برابر جرم برایش باقی می‌ماند؟ اما از همین ابزار مهم که مانند شمشیری دو لبه می‌تواند کمک رسان یا تخریبگر باشد می‌توان برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

یکی از محورهای کمک دهنده به معاونت پیشگیری از وقوع جرم، جرم شناسی فرهنگی است

وی گفت: یکی از محورهای کمک دهنده به معاونت پیشگیری از وقوع جرم، جرم شناسی فرهنگی است که اگر این حوزه تقویت شود، می‌تواند به نهادهای دست‌اندرکار که اولین آنها قوه قضائیه است، یاری برساند و با توجه به اینکه رخداد همه جرایم در یک بستر فرهنگی صورت می‌گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی اظهار کرد: هنر در جرم زدایی توانایی خوبی دارد و هنرمند می‌تواند مجرم را از راه جرم و خطا دور کند. حتی همان کسی که جرمی مرتکب می‌شود نیز هنرمند را دوست دارد. بنابراین هنرمندان می‌توانند در راستای کاهش وقوع جرم قدم بردارند.

ناگزیر از انتخاب و روی آوری به ابزاری به نام هنر برای کاهش و محو جرم و جنایت هستیم

خیرمند با بیان اینکه باورهایی که در ذهن جامعه وجود دارد ولی فرصت ظهور پیدا نکرده باید از طریق ابزارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ها برای مردم و افراد در معرض بزه تبیین شود تا شاهد کاهش جرم در جامعه باشیم، گفت: همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب تاکید دارند، تأثیر آثار هنری آنقدر بالاست که می‌توان گفت، کاری که با ابزار هنری مبتنی بر دین صورت گیرد به اندازه ده‌ها سخنرانی اثربخش است بنابراین ناگزیر از انتخاب و روی آوری به ابزاری به نام هنر برای کاهش و محو جرم و جنایت هستیم.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی در هر جامعه‌ای حرف اول را می‌زند و بی تردید برگزاری همایش، جشنواره و گردهمایی‌هایی با هدف مشخص در حوزه کاهش جرایم، می‌تواند برای مردم مؤثر باشد و باید همه نهادها و دستگاه‌های کشور در هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره‌ها پیش‌قدم شوند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی با اشاره به ابزارهایی که می‌توان برای پیشگیری از وقوع جرم به کار برد، گفت: ادبیات و رشته‌های هنری همچون عکس، پوستر، نمایش می‌توانند اثر بخشی را در این راستا افزایش دهند. ماندگاری یک اثر هنری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم بسیار بالاتر از سایر امور نظیر خواندن کتاب است.

استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان در سیاستگذاری ها و اقدامات پیشگیری از وقوع جرم

وی ادامه داد: یکی از رسالت مهم این معاونت استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان در سیاستگذاری ها و اقدامات پیشگیری از وقوع جرم است زیرا معتقد هستیم در کنار مباحث حقوقی، جامعه شناسی، روانشناسی و شهری آن طور که باید از ظرفیت هنر و هنرمندان در پیشگیری از وقوع جرم استفاده نشده است.

خیرمند گفت: استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یک راهبرد اصلی است و این معاونت در استان مرکزی سعی خواهد کرد که بیشتر از ظرفیت هنرمندان در برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه استفاده کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی در پایان بیان کرد: با موافقت رئیس کل دادگستری استان مرکزی همه هنرمندان استان مرکزی موضوع یا پرونده قضائی برایشان پیش آید مورد حمایت قضائی شخص رئیس کل دادگستری استان هستند و ما در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم حمایت‌های حقوقی و قضائی از هنرمندان استان مرکزی را خواهیم داشت.

به گزارش مهر جشنواره ملی فیلم کوتاه شراره در شمعدانی‌ها با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، انجمن سینمای جوانان استان مرکزی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک برگزار شد.

در این آئین فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی سیدمهدی موسوی از کاشان مقام اول این جشنواره را از آن خود کرد و از ۸ اثر برگزیده جشنواره به شرح زیر تقدیر شد:
«بی گدار» به کارگردانی رؤیا نژاد سجادی از اهواز
«پل پل» به کارگردانی شمس الله دایی زاده از اراک
«روزنامه» به کارگردانی مهران امیرحسینی از تهران
«شمشیر چوبی» به کارگردانی مشترک بهزاد علوی و سوسن سلامت از کرج
«اسکارلت» به کارگردانی جواد حکیمی از قم
«چشم» به کارگردانی مهشاد ولی از قم
«این سو و آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی از تهران
«پذیرفتن» به کارگردانی مصطفی صادقیان از اراک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 2 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها