فارس دی پی آر کاهش ۹ درصدی تولد در اردبیل/فرزندآوری در اوج خساست قرار گرفته است - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، رسولی عصر شنبه در جلسه شورای جمعیت اردبیل اظهار کرد: ما با معضل کاهش زاد و ولد در استان اردبیل روبه‌رو هستیم که این امر به کاهش نرخ باروری و حرکت معکوس در این حوزه منجر شده است.

وی تصریح کرد: در کنار کاهش جمعیت متولدین در سه ماهه اول امسال، ما با توجه به وضعیت بیماری کرونا و روند سالخوردگی در سال‌های اخیر با افزایش ۳۴ درصدی فوتی‌ها در سه ماهه امسال روبه‌رو بودیم.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه خانواده‌های کمتری راغب به فرزندآوری بوده و ما نرخ باروری نامناسبی در استان داریم، گفت: نرخ باروری در استان اردبیل به کمتر از ۵۶ صدم درصد رسیده به گونه‌ای که ما نرخ جایگزین را تا ۱.۶ دهم درصد بدون تغییر در سطح استان تثبیت شده داریم.

رسولی افزود: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی و عدم تأمین نیازمندی‌ها در حوزه مسکن، خوراک و شغل راغب به فرزندآوری نیستند در حالی که باید سیاست‌های افزایش جمعیتی به صورت دقیق اجرایی شده و همه دستگاه‌ها به افزایش باروری و زاد و ولد در جامعه کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار همه این عوامل باید برای سه درصد از زوجین نابارور استان تدبیری اندیشیده شود تا با راهکارهای مناسب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراکز دیگر امکان درمان رایگان این گروه زوجین و همچنین افزایش نرخ باروری با تشویق و ترغیب خانواده‌ها اتفاق بیافتد.

رسولی اضافه کرد: در حال حاضر در بسیاری از مراکز بهداشتی توزیع تجهیزات و امکانات مربوط به جلوگیری از تولد فرزندان جدید ممنوع بوده و باید در کنار این اقدامات به راهکارهای درست فرهنگی و اجتماعی بیندیشیم تا تک تک خانواده‌ها راغب به فرزندآوری باشند.

به گزارش فارس دی پی آر، در این جلسه تعدادی از مسئولان و مدیران حاضر راهکارهای کارشناسی خود را برای ایجاد رغبت و انگیزه بیشتر در بین خانواده‌ها برای فرزندآوری مطرح کرده که در این بین بهبود شرایط اقتصادی و حمایت‌های عملی از تولد فرزندان دوم، سوم و چهارم در بین خانواده‌ها مطرح و قرار شد در سطح استانی و ملی برای آنها تصمیم‌گیری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 282 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها