فارس دی پی آر کسبه خراسان شمالی نگران از شیوع کرونا/ مردم رعایت کنند - فارس دی پی آر

فارس دی پی آر؛ گروه استان‌ها: با فرا رسیدن فصل تابستان، آمار کرونا در خراسان شمالی رو به افزایش است به طوری که میانگین تعداد افراد بستری از حدود ۴۰ نفر در روز، با رشد ۵۰ درصدی به حدود ۶۰ نفر رسیده؛ این روند که به نظر می‌رسد آغاز پیک جدید کرونا در خراسان شمالی است، می‌تواند تبعات ریز و درشت فراوانی داشته باشد.

بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: با بستری ۵۴ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۲۴۶ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: آمار مبتلایان در برخی استان‌ها رو به افزایش است و اگر همین شیب ادامه داشته باشد متأسفانه شاهد پیک پنجم خواهیم بود.

هاشمی تصریح کرد: اما کاهشی که بعد از پیک چهارم انتظار داشتیم محقق نشد و عوامل متعددی به ویژه عادی انگاری و عدم رعایت مسائل بهداشتی و نزدن ماسک در مجامع عمومی در این خصوص تأثیرگذار بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در انتها گفت: مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید چون در غیر این صورت پیک پنجم ما را داغدار عزیزانمان خواهد کرد چرا که این بیماری کشنده هنوز درمان قطعی ندارد.

مسئول عدم کاهش آمار کرونا کیست؟

اما سوال اساسی که مطرح می‌شود آن است که چرا کاهش آمار بعد از پیک چهارم محقق نشد؟ چه عواملی در این زمینه دخیل بوده و چرا مسئولان برای جلوگیری از این اتفاق اقدامات درخور را انجام ندادند؟

هر چند پس از پیک چهارم کرونا تجمع خاص نقطه‌ای صورت نگرفته اما می‌توان عللی را برای عدم کاهش آمار کرونا در نظر گرفت؛ به عنوان مثال شلوغی بی حد نانوایی‌ها در تمام ساعات شبانه روز یقیناً یکی از دلایل است. یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص به فارس دی پی آر می‌گوید: مدت‌ها است وضعیت صفوف نانوایی به همین منوال بوده و متأسفانه فکری به حال آن نمی‌شود؛ طبیعی است که در چنین شرایطی کرونا شیوع پیدا می‌کند.

وی افزود: آیا نباید مسئولان در این شرایط کرونایی حداقل صف نانوایی‌ها را مدیریت کنند؟ به هر نانوایی که سر بزنید مشاهده می‌کنید که حداقل ۱۰ نفر با فاصله بسیار نزدیک در صف هستند.

سستی دانشگاه علوم پزشکی عامل کاهش رعایت پروتکل‌ها

یکی دیگر از عوامل را می‌توان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خود مردم دانست به طوری که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی میزان استفاده از ماسک کمتر از ۶۵ درصد است.

اما علت این بی تفاوتی مردم چیست؟ یکی از فعالان رسانه‌ای خراسان شمالی قصور دانشگاه علوم پزشکی در انتشار آمار کرونا را یکی از این عوامل می‌داند.

کسبه خراسان شمالی نگران از شیوع کرونا/ مردم رعایت کنند

وی می‌افزاید: دانشگاه صرفاً خود را محدود به ارائه روزانه ۳ عدد کرده که آن هم موارد فوت، بستری روزانه و بستری کل است اما هیچ گاه آمار تجمیعی ارائه نداده است.

این فعال رسانه‌ای می‌گوید: چرا دانشگاه علوم پزشکی استان نباید به صورت روزانه تعداد افراد مبتلا به کرونا را اعلام کند؟ این بی توجهی مسئولان یکی از اصلی‌ترین علل کاهش حساسیت مردم است.

در تابستان میزان عروسی‌ها نیز به شدت افزایش یافته است به طوری که چه در ایام و مناسبت‌های خاص و چه در روزهای عادی شاهد برگزاری انواع جشن‌ها و عروسی در سراسر استان هستیم. با سر زدن به چند گل فروشی این مسئله اثبات می‌شود. یکی از گل فروشان بجنورد به فارس دی پی آر گفت: پس از پیک چهارم تعداد عروسی‌ها افزایش داشته است و ماشین‌های زیادی برای تزئین به ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود: البته میزان عروسی‌ها به نسبت سال‌های بدون کرونا کمتر است اما باز هم این مراسم وجود دارد.

این کاسب با تاکید بر اینکه برگزاری عروسی یقیناً با گسترش کرونا همراه است، گفت: هر چند در گفتگوها متوجه می‌شویم تعداد میهمان‌ها کمتر از حالت عادی هستند اما حضور ۲۰۰ نفر در یک تالار به مدت حدود ۳ ساعت قطعاً باعث انتقال ویروس خواهد شد.

خواهش کسبه برای رعایت پروتکل‌ها

اما با انتشار بیشتر کرونا، نگرانی کسبه نیز بیشتر می‌شود زیرا تجربه نشان داده به محض آغاز شرایط سخت کرونا، در نخستین گام این کسبه هستند که باید کسب و کار خود را تعطیل کنند.

یکی از لباس فروشان بجنوردی در این خصوص می‌گوید: پیش از کرونا ۲ فروشنده داشتم اما به دلیل تعطیلی‌های پیاپی آن‌ها را اخراج کردم زیرا نمی‌توانستم حقوقشان را پرداخت کنم.

کسبه خراسان شمالی نگران از شیوع کرونا/ مردم رعایت کنند

وی با اشاره به احتمال گسترش بیشتر کرونا، افزود: از مردم عاجزانه می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند و از دورهمی های خانوادگی بپرهیزند زیرا ماسک نزدن یک فرد باعث تعطیلی یک مغازه و در نتیجه بیکار شدن چند نفر می‌شود.

این فروشنده تصریح کرد: بارها و بارها به مشتریان تذکر داده‌ام که از ماسک استفاده کنند اما برخی گوششان بدهکار نیست و حتی باعث شده به دلیل این تذکر از خرید منصرف شوند و مغازه را ترک کنند.

وی در انتها گفت: مردم پروتکل‌های بهداشتی را ابتدا برای حفظ جان خودشان و سپس برای تعطیل نشدن ما رعایت کنند که این یک خواهش است.

اینک باید دید تدبیر دولت در روزهای پایانی مدیریت خود برای کاهش شیوع کرونا چیست؟ آیا باز هم بناست ابتدا دست روی دست گذاشته شود تا وضعیت کشور به حال بحران در بیاید و بعد اقداماتی صورت گیرد و یا از اکنون برای حفظ سلامت مردم اقدامات مناسب انجام خواهد شد؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها