فارس دی پی آر گویش اردستانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت می‌شود - فارس دی پی آر

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با فارس دی پی آر اظهار داشت: در ایام نوروز ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که اعمال شده بود، اقامت در شهرستان بیش از ۶۰ درصد افزایش و بازدید از اماکن تاریخی نسبت به دو سال گذشته بیش از سه برابر افزایش داشت به نوعی که در نوروز سال جاری، حدود ۱۲۷ هزار گردشگر از اماکن تاریخی اردستان بازدید کردند.

وی افزود: اردستان با توجه به استعدادهای بالقوه‌ای که در بحث آثار تاریخی و فرهنگی اعم از افزایش تأسیسات گردشگری دارد، در آینده‌ای نزدیک مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در استان اصفهان معرفی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان اینکه گردشگری از اهداف مسئولان شهرستان است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون مسئولان شهرستان و اداره میراث فرهنگی پشتیبان و حامی گردشگری هستند و این موضوع از پیگیری‌ها و مانع‌زدایی‌هایی که انجام می‌دهند، فهمیده می‌شود.

صدور کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی برای بیش از ۴۰۰ هنرمند

مشهدی با اشاره به اینکه برای بیش از ۴۰۰ هنرمند در سطح شهرستان، کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی صادر شده است، تصریح کرد: عمده این افراد هنرمند به صورت کارگاه‌های خانگی کوچک فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته دو کارگاه بزرگ صنایع دستی با حجم بیش از ۱۰ نفر اشتغال مفید و پایدار در شهرستان ایجاد شده است.

ثبت درخت چنار روستای «همسار» و درخت گردوی روستای «نیسیان» در فهرست آثار ملی ایران

مشهدی با بیان اینکه اولین پرونده ثبتی در حوزه آثار ناملموس شهرستان اردستان، پرونده ثبت فرش مهاباد بود، خاطرنشان کرد: پرونده آهنگری زواره، سبدبافی و سنگ‌تراشی اردستان، مهارت تولید لبنی مهاباد و بز مهابادی در بخش آثار ناملموس و در بخش آثار طبیعی پرونده درخت چنار روستای «همسار» و درخت گردوی روستای «نیسیان» نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان ادامه داد: برای بحث ثبت گویش اردستانی در فهرست آثار ملی، ارتباطی بین متخصصان بومی شهرستان با مسئول مربوطه در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برقرار شده است، مراحل تکمیل پرونده این اثر ناملموس توسط مسئول استانی به شکل مداوم پیگیری می‌شود و این پرونده در حال ثبت است.

مشهدی با توجه به تعطیلی مجتمع تاریخی، رفاهی آسیاب خان، تاکید کرد: مجتمع آسیاب خان زواره یک بنای متروکه بود و با حمایت‌های لازم ایجاد شد اما به دلیل مشکلات مالی و عدم پرداخت تسهیلاتی، تعطیل شد؛ در حال پیگیری هستیم و مسئولان برای راه اندازی دوباره آن قول مساعد دادند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 298 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها