فارس دی پی آر ۹ درصد اعضای شورای شهرهای استان بوشهر زن هستند - فارس دی پی آر

به گزارش فارس دی پی آر، خسرو دهقانی صبح شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: در انتخابات ۲۸ خرداد در مجموع ۴۲۶ شورای شهر و روستا در استان بوشهر با هزار و ۴۶۰ عضو اصلی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد هزار و ۳۸۰ به عبارتی ۹۴.۵۲ درصد عضو منتخب مرد و ۸۰ عضو به عبارتی ۵.۴۸ درصد نیز زن می‌باشند که نسبت به دوره قبل یک عضو کاهش داشته است.

دهقانی افزود: از مجموع ۲۱۰ کرسی شورای شهر ۱۹۱ نفر مرد (۹۱ درصد) و تعداد اعضای منتخب زن در شوراهای شهر نیز ۱۹ نفر معادل ۹ درصد است که نسبت به دوره قبل دو نفر اضافه‌شده است.

وی افزود: از این ۱۹ نفر ۱۰ نفر در شهرستان بوشهر، ۳ نفر شهرستان دشتستان، ۳ نفر شهرستان گناوه، یک نفر شهرستان کنگان، یک نفر شهرستان تنگستان و یک نفر نیز شهرستان جم می‌باشند و در شوراهای شهر شهرستان‌های دشتی، دیر، عسلویه و دیلم هیچ‌یک از زنان به شورای شهر راه نیافتند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر با اشاره به جنسیت اعضای منتخب با توجه به نسبت کرسی‌ها نیز گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورا در ۴ شهر از شهرستان بوشهر ۱۰ کرسی را زنان به خود اختصاص دادند که رقم قابل‌توجه ۴۱.۶۷ درصد کرسی‌ها را شامل می‌شود و از این لحاظ شهرستان بوشهر احتمالاً در میان شهرستان‌های کشور پیشرو قلمداد می‌شود.

حضور بانوان منتخب و ترکیب شهرها

دهقانی با اشاره به حضور بانوان منتخب و ترکیب شهرها نیز افزود: در میان مراکز شهرستان‌ها تنها ۴ شهر بوشهر با ۳ منتخب زن، شهر گناوه ۲ منتخب و شهرهای کنگان و اهرم هر کدام با یک منتخب زن به شورای مراکز شهرستان‌ها راه یافته‌اند و در ۶ مرکز شهرستان دیگر منتخب زن وجود ندارد و از ۱۲ منتخب زن دیگر در شهرهای عالیشهر ۳ نفر، خارک ۲ نفر، چغادک ۲ نفر (شهرستان بوشهر) و شهرهای آب پخش، کلمه، وحدتیه (شهرستان دشتستان)، شهر انارستان (شهرستان جم) و شهر بندر ریگ (شهرستان گناوه) هر کدام یک نفر بانو به شورای شهرها راه یافته‌اند.

دهقانی اضافه کرد: شهرستان‌های بوشهر و گناوه تنها شهرستان‌هایی هستند که در همه شهرهای آن بانوان منتخب شورا حضور دارند و شهر جدید عالیشهر تنها شهر استان است که اکثریت اعضای منتخبان را زنان تشکیل می‌دهد و از ۵ عضو منتخب ۳ عضو زن (۶۰ درصد) می‌باشند.

وی اظهار داشت: پس از شهرستان بوشهر شهرستان گناوه ۲۵ درصد کرسی‌های شورای شهر را زنان تشکیل می‌دهند و شهرستان تنگستان ۶.۶۷ درصد، شهرستان دشتستان ۶.۳۸ درصد کرسی‌ها و شهرستان جم ۵ درصد کرسی‌های شورای شهر را زنان تشکیل می‌دهند.

منتخبین شورای روستایی

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر در خصوص منتخبین شورای روستایی نیز گفت: در مجموع ۶۱ کرسی (حدود ۵ درصد) از ۱۲۵۰ کرسی شوراهای روستایی را زنان منتخب تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره قبل ۳ عضو کمتر شده است.

دهقانی اضافه کرد: شهرستان گناوه با ۹.۷۱ درصد کرسی‌ها (۱۰ عضو) در صدر قرار دارد.

وی در خصوص آمار دیگر شهرستان‌ها در مورد عضویت زنان در شوراهای روستایی نیز گفت: دشتستان با ۱۷ عضو (۵.۲۰ درصد)، شهرستان کنگان با دو عضو (۶.۴۵ درصد) شهرستان دشتی ۱۱ عضو (۶.۰۸ درصد) شهرستان دیر با ۳ عضو (۵.۳۶ درصد)، شهرستان جم ۹ عضو (۶.۰۸ درصد) و شهرستان‌های عسلویه و دیلم نیز تنها شهرستان‌هایی هستند که در هیچ‌یک از کرسی‌های شهری و روستایی در آن زنان سهمی نداشته‌اند و در مجموع کرسی‌های شهر و روستای استان شهرستان بوشهر با ۱۳.۶۳ درصد کرسی‌ها و سپس شهرستان گناوه با ۱۱.۳۰ درصد بیشترین درصد منتخبین زن را تشکیل می‌دهند.

ترکیب سنی منتخبین شورا

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر در خصوص ترکیب سنی منتخبین نیز گفت: در مجموع حضور جوانان تا ۳۵ سال عضو شورا در شوراهای روستا بیشتر از شوراهای شهر است، به عنوان نمونه ۵ درصد منتخبین شورای شهر زیر ۳۰ سال و این شاخص در مورد شورای روستا ۷ درصد است و منتخبین ۳۰ تا ۳۵ سال در شورای شهر ۱۳ درصد و در شورای روستا ۱۶ درصد هستند.

وی در خصوص سایر شاخص‌های سنی نیز گفت: ترکیب سنی ۳۶ تا ۴۰ سال در شورای شهر ۲۱ درصد و شورای روستا ۲۰ درصد، ۴۱ تا ۴۵ سال شورای شهر ۱۷ درصد و شورای روستا ۱۸ درصد، ۴۶ تا ۵۰ سال در شورای شهر ۱۵ درصد و شورای روستا ۱۶ درصد، ۵۱ تا ۵۵ سال شورای شهر ۱۶ درصد و شورای روستا ۱۱ درصد، ۵۶ تا ۶۰ سال در شورای شهر ۱۰ درصد و شورای روستا ۶ درصد، ۶۱ تا ۶۵ سال شورای شهر ۱ درصد و شورای روستا ۳ درصد و ۶۶ تا ۷۰ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۲ درصد است.

تحصیلات منتخبین شورای شهر و روستا

دهقانی در خصوص تحصیلات منتخبین شورای شهر و روستا نیز اظهار داشت: ۸ درصد منتخبین شورای شهر و ۲۳ درصد منتخبین شورای روستا دیپلم، ۱۳ درصد منتخبین شورای شهر و ۱۱ درصد شورای روستا دارای مدرک کاردانی و ۵۶ درصد منتخبین شورای شهر و ۲۱ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی و ۲۰ درصد منتخبین شورای شهر و ۴ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی ارشد دارند و به علاوه ۳ عضو شورای شهر و ۲ عضو شورای روستایی استان دارای مدرک دکتری می‌باشند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر با اشاره به ترکیب اعضای شوراهای شهر و روستا نیز گفت: در مجموع ۴۰ شورای شهر و ۳۸۶ شورای روستا تشکیل شده است که از ۴۰ شورای شهر ۳۶ شورا پنج نفره با ۱۸۰ عضو، ۳ شورا هفت‌نفره (برازجان، گناوه و کنگان) با ۲۱ عضو و یک شورا نیز ۹ نفره (مرکز استان) است و در شوراهای روستایی نیز در مجموع ۴۶ شورای ۵ نفره با ۲۳۰ عضو و ۳۴۰ شورای سه‌نفره با ۱۰۲۰ عضو تشکیل شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 276 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 4 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها